Een groter aantal planeten bij een grotere ster met een grotere accretieschijf ligt wel voor de hand, een grote ster heeft wel meer stralingsdruk, dus het is niet zo een twee drie te zeggen. Via computersimulaties zou een goed antwoord te vinden moeten zijn. Mogelijk komen binnenkort ook genoeg gegevens tevoorschijn, maar het lijkt me moeilijk om alle planeten rond een ster met zekerheid aan te tonen. Ik verwacht dus meer van simulaties, hoewel die geen absolute zekerheid geven is het wel een "best guess".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De vorming van een ster en eventuele planeten is een tamelijk chaotisch gebeuren.
Er kunnen vele stofkernen ontstaan die eventueel kunnen samenklonteren tot wat wij planeten noemen.
Hun (uiteindelijke) aantal heeft niets te maken met de grootte van de stofwolk of de grootte van de ster.
Reddie
11 jaar geleden
De allergrootste en zwaarste sterren verstoken hun kernbrandstof heel snel en zijn daardoor in voor astronomische begrippen korte tijd (100 miljoen jaar) opgebrand. Het lijkt me niet waarschijnlijk dat zich in zo'n korte tijd een planetenstelsel kan ontwikkelen. Dus denk ik dat de grootste sterren niet de meeste planeten hebben.
WimNobel