Reizen/vliegen wij elke dag ongeveer 2.500.000.000 km door het heelal zonder daar iets van te merken?

Behalve de seizoenen dan. Maar die voelen we door de plááts van de aarde niet door het vliegen zelf.

En betekent dit dat we op jaar basis ongeveer
1.000.000.000.000 (duizend miljard) km afleggen?

Toegevoegd na 6 uur:
Uit de antwoorden maak ik op dat beweging relatief is en stilstand dus ook.
Maar sluit dat uit dat de aarde stil kan staan of dat we het alleen nooit zeker kunnen weten?

Toegevoegd na 2 dagen:
Kan het zo zijn dat door onze reis de aarde en zijn atmosfeer verandert doordat we toch o.a. door een Higgsveld en de achtergrondstraling heen gaan en we (indirect) daar wel door beïnvloed worden? Bijvoorbeeld het weer. Of zijn daar geen aanwijzingen voor (gemeten)?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
eigenlijk valt er niks te meten in iets wat oneidig is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga er vanuit, dat de aarde op 165.000.000 km van de aarde afstaat. Stel wij staan aan de rand van een cirkel met een straal van 165.000.000 km. de zon is het middelpunt.
De lengte van de radiaal is gelijk aan de straal. De radiaal gaat ongeveer 6,28 maal uit de cirkelomtrek. Als ik de hele cirkel afloopt, dan loop ik dus 6,28 maal de straal en na 365 dagen ben ik terug op de plaats van vertrek. Ik heb dan 6,28maal 165.000.000 : 365= 2.838.904 km per dag afgelegd. Dat ook de hele sfeer om de aardbol meedraait merken wij niets van die bewegingssnelheid.

Het beste antwoord

De Aarde draait om de Zon, één rondje per jaar. Snelheid daarvan zo’n 29 km per seconde, oftewel 2.505.600 km per dag. Een beetje minder dus dan jouw aanname. Per jaar is dat 915.170.400 km.

Verder reizen we natuurlijk nog wel een beetje meer dan dat:
Op de eerste plaats roteert de Aarde. Sta je op de Noord- of Zuidpool, dan levert dan geen enkele extra kilometer op, maar woon je op de Evenaar dan leg je per dag ruim 40.000 km extra km af. Da’s toch niet niks.
De Aarde draait om de Zon, één rondje per jaar. Snelheid daarvan zo’n 29 km per seconde, oftewel 2.505.600 km per dag. Alweer niet niks.
Dan beweegt het gehele zonnestelsel in een baan om het centrum van de Melkweg. Schijnt behoorlijk snel te gaan: maar liefst 322 km per seconde, oftewel zo’n 27.820.800 km per dag. Ook weer een afstand die ik die beroepschauffeur niet zo één twee drie zie afleggen.
Maar we zijn er nog niet. Binnen de lokale cluster van sterrenstelsels, waar de Melkweg en het Andromedastelsel deel van uitmaken, zijn ook de nodige gravitationeel geïnspireerde bewegingen aan de gang. Ik heb het pas nog gezegd: met een vaartje van zo’n 130 km per seconde stevenen genoemde sterrenstelsels op elkaar af en dat levert dus een dagelijkse beweging op van ongeveer 11.232.000 km. Tsja, je vraagt je af of we met al die snelheden niet van de Aarde moeten worden afgeblazen. ;-)
Waren dat de extra snelheden? Nee, natuurlijk niet. Want die gehele lokale groep van sterrenstelsels hangt niet stil in het universum. Nee, ergens in het heelal is een mega-groot supercluster van sterrenstelsels, de ‘Great Attractor’ genaamd, verstopt in het sterrenbeeld Waterslang (Hydra). En die trekt ons ook niet zo’n klein beetje aan, want met 600 km per seconde zijn we met Lokale groep en al onderweg naar die supercluster. Oftewel 51.840.000 km in 24 uur. Daar staan we toch letterlijk en figuurlijk niet bij stil.
En tenslotte, daarna hou ik er echt mee op, is er nog de beweging die veroorzaakt wordt door de uitdijing van het heelal. De snelheid waarmee wij ons van de rand van het heelal af bewegen is pak ‘m beet 300 km per seconde, dus 25.920.000 km per dag.

Toegevoegd na 21 uur:
Omdat de vraag eigenlijk was: merken we daar iets van geef ik daar nog even het antwoord op: Nee door gebrek aan een nabije omgeving en doordat de snelheid constant is merken wij daar niets van: http://www.verblijfopaarde.nl/zandloper/snelheid.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wow dat is inderdaad wel heel veel O.O
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier is wel wat op af te dingen, hoewel het op de totale afstand niet veel zal schelen. Tot en met onze tocht door het melkwegstelsel klopt het allemaal wel. Maar de melkweg en andromeda vallen naar elkaar toe en dan is het maar de vraag hoeveel van die 130 km/sec op kosten van de melkweg of op kosten van andromeda kan worden geschreven. Hetzelfde, maar waarschijnlijk in mindere mate, geldt voor het supercluster. En de snelheid t.o.v. de uitdijing van de ruimte is volgens mij ook relatief en kan net zo goed nul genoemd worden. Mij is altijd het beeld voorgehouden dat jet het moest zijn als het opblazen van een ballon. Twee punten op een ballon veranderen niet van positie maar tijdens het opblazen wordt d afstand tussen beide punten wel groter. Blijft toch een respectabele afstand over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch blijft eigenlijk mijn belangrijkste vraag onbeantwoord: Merken we daar nou iets van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat deel van je vraag valt niet erg op, jouw aanname was al 1000x groter dus dat viel meer op en dat kun je jouw vraag ook lezen of dat getal echt klopt. Ook in je aanvulling kom je niet terug op wat voor jou het belangrijkste is waar je weer over hoeveel km op jaarbasis begint. Je had je vraag even anders moeten stellen maar ik ga nog wel op zoek naar dat antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De aarde draait in 24 uur om haar as: in die tijd maak je dus een rondje om de as van de aarde. Het maakt daardoor voor de snelheid veel uit of je aan de evenaar zit of bij de polen. Bij de evenaar leg je in één dag 40.000 kilometer af – dat is 1666 km per uur – bij de polen sta je zowat stil. De snelheid van de aarde om de zon bedraagt ongeveer 30 km per seconde. Die van de zon om het centrum van het Melkwegstelsel ongeveer 250 km per seconde. Daar merken we niks van omdat het (vrijwel) constante snelheden zijn en wij met z'n allen met precies dezelfde snelheid mee bewegen. En in tegenstelling tot bij een draaimolen heb je ook geen nabije omgeving die je langs je heen ziet flitsen. De afstanden in het heelal zijn dermate groot, dat je zelfs van deze enorme snelheden niet veel merkt.
Dus nee door gebrek aan een nabije omgeving en doordat de snelheid constant is merken wij daar niets van: http://www.verblijfopaarde.nl/zandloper/snelheid.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duidelijk alles meegenomen in je verhaal, we draaien idd niet alleen maar een baan om de zon wat veel mensen denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de laatste zin is precies het antwoord, we merken er niets van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rustig aan bastanovum, ik heb het gewoon uit de bron hoor maar bedankt voor je plusje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, stel we voelen er dus inderdaad niks van. Kan het dan toch zo zijn dat onze reis de aarde en zijn atmosfeer verandert doordat we toch o.a. door een Higgsveld heen gaan en we (indirect) daar wel door beinvloed worden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien had je je vraag zo moeten stellen? Het is geloof ik niet de bedoeling om met andere vragen in je vraag te komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent wel streng hoor Pelle? Maar goed ik begrijp het ook wel een beetje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee elicrates, alleen de mensen die op mijn antwoord gereageerd hebben krijgen jouw extra vraag te zien, dus het is niet eerlijk tov de andere antwoordgevers. Sorry, het is niet persoonlijk ofzo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, ik heb je artikel van 'verblijf op aarde' nog eens gelezen. Daarin staat dat de aarde met 10.000 km per uur om de zon draait. Maar moet dat niet 100.000 km per uur zijn?! Immers: 2.500.000 : 24 = +/- 100.000 . Of zit ik nou te slapen??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je zit zeker niet te slapen, gelukkig heb ik dat stukje ook niet gekopieerd ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En toegevoegd na dit overweldigend verhaal (goed hoor). Er is niet meegenomen of jij eventueel jezelf nog verplaatst op aarde. Dan wordt het aantal afgelegde kilometers nog wat meer. De snelheden van de verplaatsingen kan je in het geheel niet allemaal bij elkaar optellen. Het resultaat van een hele rotatie in een grotere cirkel geeft 0 km/p/sec. Je gaat eerst een halve ronde met de cirkel mee en daarna een halve ronde tegen de snelheid in. Als deze cirkel weer in een grotere cirkel of ovaal) draait kan je alleen kijken naar de grootste cirkel/ovaal snelheid. Snelheden in een lijn (krom of recht maar niet gesloten zoals in een cirkel of ovaal) kan je wel optellen. Als je in de TGV naar voren loopt ga je op dat moment sneller dan 300 km/p/u. Maar toch.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt Pelle en gefeliciteerd met je mijlpaal!! Als cadeautje 10 punten. Want ik verwacht verder van niemand nog verder antwoord. Misschien wat te moeilijk te beantwoorden. Maar met jouw antwoord heb ik toch weer wat geleerd! Ps: is je volgende mijlpaal om binnen een jaar op nr 1 te staan? succes

Andere antwoorden (2)

Nee. Althans, dat is het antwoord op de eerste vraag, of wij die afstand reizen. Als je bewegingen in de ruimte wilt meten is van belang welke referentie je neemt. En elke referentie is ''goed". Dus bepaal eerst het punt ten opzichte waarvan je de afstand of snelheid wilt meten.
En neem maar niet de zon, want die staat ook niet 'stil'.
We denken dat ons zonnestelsel met ca. 600 km/u beweegt. Maar waarschijnlijk beweegt de 'rest' ook, dus dat schiet niet zo op.
escape
11 jaar geleden
De kilometers die je per tijdseenheid in het heelal aflegt, zijn altijd relatief. Dus die 1 biljoen km/jaar kan prima kloppen, _ten opzichte van_ hetgene wat van toepassing is in hetgene wat jij gelezen hebt.
Relatief gezien t.o.v. _onzelf_ staan we gewoon hartstikke stil in het heelal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De laatste zin klopt niet. Want dan vallen we terug op het oude geocentrische wereldbeeld waarbij de zon om de aarde draait, samen met de rest van het universum. En dat beeld is reeds lang ahcterhaald.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat ik met 3 nulletjes te veel heb gerekend klopt je eerste zin ook niet meer. We vliegen geen biljoen km per jaar maar 1 miljard km.