Als twee voorwerpen elkaar tegemoet komen, allebei met 80% van de lichtsnelheid, is dan de relatieve snelheid groter dan de lichtsnelheid?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

De relatieve snelheid is dan niet groter dan de lichtsnelheid.
Het meten gaat altijd vanuit een waarnemer waardoor de lichtsnelheid niet overschreden kan worden.

In het gewone leven kunnen we snelheden inderdaad zo gewoon optellen, maar dat kan enkel omdat onze dagelijkse snelheden ver beneden de lichtsnelheid liggen, zodat relativistische effecten compleet te verwaarlozen zijn. Naarmate de snelheden echter de lichtsnelheid benaderen kan dat niet meer verwaarloosd worden. Dat is onder meer het geval bij botsing experimenten in deeltjesversnellers waarbij twee bundels deeltjes die in tegengestelde richting bewegen met elkaar botsen.
De snelheid van het licht is voor iedereen dezelfde. Als ik stil sta, en jij beweegt aan 0.2c, en we meten beiden de lichtsnelheid, dan nog zullen we dezelfde c vinden, in gelijk welke richting jij beweegt, in gelijk welke richting die lichtstraal beweegt. Zo zit de natuur nu eenmaal in elkaar.
Het gevolg is dus dat snelheden die te vergelijken zijn met de lichtsnelheid niet meer zomaar bij elkaar kunnen opgeteld worden (let op snelheden zijn vectoren en hebben niet alleen een grote, maar ook een richting en op die richting een zin).
Als nu twee elementaire deeltjes in een deeltjesversneller bewegen, en een stilstaande waarnemer ziet ze beiden met 0.9c in tegengestelde richting gaan, dan zal het ene deeltje het andere niet zien naderen met 1.8c, maar met 0.994475c, want ook vanuit het standpunt van het ene deeltje kan het andere niet sneller dan het licht bewegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor dit antwoord. Zal waarschijnlijk het beste antwoord worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarschijnlijk het enige, want het is helemaal goed.