Kan een sterrenstelsel zoals de grote beer of steelpannetje of een sterrenbeeld sterren verliezen end aardoor niet meer herkenbaar zijn?

Dus zouden de sterren daarvan kunnen ophouden met bestaan? implosie/ explosie o.i.d.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Het antwoord is: dat kan niet alleen, dat gaat ook gebeuren. Dat is mogelijk doordat sterren nova of supernova worden, maar voor de meeste sterren in de sterrenbeelden die je noemt speelt dat pas over hele lange tijd (vaak meer dan miljard jaar).

Wat veel eerde gaat gebeuren is dat de vorm van de sterrenbeelden verandert omdat de sterren zich langs de hemel verplaatsen. Dit gaat echter zo langzaam dat het in een mensenleven niet met het blote oog zichtbaar is (met telescopen en nauwkeurig meten kan het met sterren die niet al te veraf staan wel). De vorm zal dan zodanig veranderen dat het sterrenbeeld niet meer vergelijkbaar is met de huidige vorm.

In de bijgevoegde link is een simulatie van de veranderingen in de Grote beer te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wat hier belangrijk is om te weten is dat een ster niet zomaar weg kan gaan. Het zijn allemaal zonnestelsels net als die waar onze Aarde zich in bevindt.

Het sterven van een ster is een proces wat duizenden jaren kan duren. De zon van een ster kan 'op' raken, waardoor deze feller en feller zal gaan branden en enorm in volume toenemen. Bij hele grote sterren zal het einde van de zon gepaard gaan met een explosie die bekend staat als een Supernova.

Ze kunnen dus wel degelijk verdwijnen, maar het is onmogelijk dat ineens de Grote beer uit de hemel is verdwenen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel simpel, hoop dat je hier genoeg aan hebt. Reuze interessant om hier over te lezen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt. dan heeft de grote beer "ineens" 1 ster minder.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja dank je. dus als die ene ster imlodeert of explodeert dan is het ook de grote beer niet meer ;) Althans niet zoals hij herkenbaar was.