Stel je zit in een ruimteschip wat met 99,99% van de lichtsnelheid.

Stel je zit in een ruimteschip wat met 99,99% van de lichtsnelheid de Einstein-Rosenburgbridge in gaat, ga je dan sneller dan het licht van A naar B. Zeg maar om met Einstein zijn woorden te zeggen : "uber lichtgeswindigheid"

Toegevoegd na 37 minuten:
Ontvang inmiddels antwoorden, maar dit is een probleem waar Einstein mee zat, kun je deze lostaande factoren, snelheid van het ruimteschip op tellen bij de korte weg van een wormgat.

Toegevoegd na 1 week:
Inmiddels een documentaire (23/12/2009) op National geograpic gezien over tijdreizen doormiddel van snelheid en zwaartekracht. Hierin wordt o.a. door professor Michio Kaku haarfijn uitgelegd de verschillen tussen black holes en wormholes en dat het wellicht in de toekomst mogelijk is door een Wormhole te reizen, theoretisch is het in ieder geval het mogelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een vraag jonge. Niemand kan hier een degelijk antwoord op geven. Immers, niemand weet het zeker. Ik wilde een poging wagen, maar zie daar nu van af... Wellicht dat deze sites je wel verder kunnen helpen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole
http://en.wikipedia.org/wiki/Spacetime

Het beste antwoord

Ik denk dat het wikipedia-artikel (zie Bron) alles al vertelt. Dat ga ik dus niet voor je intypen, dat kun je zelf lezen.

Ik kan wel een samenvatting geven van de strekking van het wikipedia-artikel:

-- ALS zo'n Einstein-Rosen-Brücke bestaat,
-- ALS die lang genoeg bestaat om er doorheen te reizen,
-- ALS ook een echt ruimteschip er doorheen past,
-- ALS je intact blijft, en niet verandert in deeltjessoep,
-- ALS je onderweg niet wordt doodbestraald,
-- ALS je niet uiteen wordt gerukt,
-- ALS je in hetzelfde heelal uitkomt

DAN maakt de snelheid niet uit. Het is dus overbodig dat je met 99,99% van de lichtsnelheid reist, je mag ook rustig wandelen.

Je bent dan wel heel snel van A naar B. Sneller dan licht dat via de normale weg zou reizen. Maar *niet* sneller dan licht dat ook via de Einstein-Rosen-Brücke zou reizen.

Het wikipedia-artikel vergelijkt dit met een berg. Een professionele wielrenner kan met een rondvaart rond de berg rijden om naar de andere kant te komen. Als jij weet dat er ook een tunnel dwars door de berg heen gaat, kun jij op je ouwe wrak door die tunnel fietsen, en sneller aan de andere kant zijn dan de wielrenner.

Maar zou de wielrenner ook de tunnel hebben genomen, dan had hij natuurlijk gewonnen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is sowieso nee, want alleen latere aanpassingen aan deze theorie maakte eventuele doorgang mogelijk ;-) Volgens Einstein zat in het centrum een oneindige ruimte tijd kromming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je nu de snelheid van de wielrenner neemt, en hem met de zelfde snelheid bij die berg er doorheen laat rijden? dan moet hij toch eerder aankomen als met de zelde snelheid het hele rondje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij komt wel eerder aan, maar hij gaat daarom nog niet sneller... Hij neemt alleen een kortere weg.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, klopt. Jij en de wielrenner beide via de normale route:
wielrenner wint. Jij via de tunnel, wielrenner via de normale route:
jij wint. Jij en de wielrenner beide via de tunnel:
wielrenner wint. Jij via de normale route, wielrenner via de tunnel:
wielrenner wint. Of bedoel je dit:
Twee wielrenners, de ene via de normale route en de andere via de tunnel:
de wielrenner die de tunnel neemt, wint. Nu ben jij dat ruimteschip, en de wielrenner het licht. De vraag is of je nu kunt zeggen dat jij sneller reist dan het licht. Het antwoord is nee: licht dat ook via de tunnel gaat, is nog steeds sneller dan jij. Dus jij bent *niet* sneller dan het licht. Jij bent wel sneller dan licht dat buitenom reist. Maar dat zegt niets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1+1= had Einstein's vraagsteller gelijk lijkt mij. Want die ander fietser is nog onderweg.
Cryofiel
14 jaar geleden
Euh, wat bedoel je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij geeft dit voorbeeld antwoord op jouw vraag Jeroen. Het gaat niet om wie er eerder is. In jouw vraag heb je het over of hij ''sneller'' gaat of juist niet. Sure, hij komt eerder aan... maar ze fietsen even hard. Stel DAT het al mogelijk zijn - zoals beerg zei alléén aanpassingen van de theorie - dan gaat het ruimteschip dus NIET sneller dan het licht. Echter, dat LIJKT dan weer wel zo (omdat ie dus wel sneller aankomt door die tussenweg).
Cryofiel
14 jaar geleden
Precies, Chris871!

Andere antwoorden (5)

Het is een tijd geleden dat ik hier een programma van heb gezien. Maar je snijd natuurlijk een stuk af, in theorie. Dat dat zou betekenen dat je er eerder moet zijn. Ligt er natuurlijk ook aan hoe groot de omweg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen , nog steeds niet omdat je over 99.99% van de lichtsnelheid schrijft.
Het behalen van de lichtsnelheid is geen lineair maar een kwadratisch proces.
Voorbeeld: je zit in en raket die op een raket gemonteerd zit die met de halve lichtsnelheid reist.
Je wordt dan afgeschoten met als eind snelheid de halve lichtsnelheid tov. de raket waarvan je afgeschoten bent..
Je totale snelheid is dan 0.7C (dus 0.7 X de lichtsnelheid)
Om die laatste 0.01% van de lichtsneheid de behalen moet er nog zeer veel gebeuren.
Voor het gemak heb ik de te verwerken G krachten maar even buiten beschouwing gelaten.
In SF films gebruiken ze dan inertiedempers.
die bestaan alleen nog in SF.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, want volgens deze theorie kan je niet door het centrum van een zwart gat reizen. Het centrum werd in deze theorie beschouwt als een plek waar het aantal ruimte tijd krommingen oneindig is. Je zal hier dus nooit meer weg geraken.

Er zijn wel andere theorieën, maar dat is niet wat je vroeg ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb wat research gedaan en het blijkt dat het niet mogelijk is om door een wormhole heen te reizen...
het beste is om het artikel zelf even te lezen, staat vol met goede info
zie bron
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Nee, niets kan sneller dan het licht!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tachyonen gaan sneller dan het licht, dus wat je zegt is niet juist.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lichtsnelheid