Waardoor kantelt de aarde? M.a.w welke kracht zorgt voor de getijden

Toegevoegd na 44 minuten:
Ik heb me vergist: ik bedoel niet de getijden maar de seizoenen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

De getijden worden niet veroorzaakt door de kanteling van de aarde maar door de aantrekkingskracht van zon en de maan. Bij nieuwe en volle maan is er sprake van springtij. Dit komt omdat de kracht van de zon en de maan elkaar versterken. Dus wanneer de aarde tussen de zon en de maan staat en wanneer de maan tussen de aarde en de zon staat word er de grootste kracht uitgeoefend op de oceanen waardoor het water bij vloed hoger komt dan normaal.

De kanteling van de aarde is een heel ander verhaal. Dit zorgt voor langere en kortere dagen, oftewel zomer en winter. Precessie is weer een ander verhaal en dit is niet uit te leggen met een kort verhaal. Hiervoor kan ik je het beste doorverwijzen naar wikipedia.

Toegevoegd na 58 minuten:
Antwoord op je 'nieuwe' vraag:

Voor dat de aarde pas echt gevormd was had deze nog geen maan. Een botsing met een ander planeet zorgde ervoor dat de aarde een slinger kreeg en is gaan roteren. Na miljarden jaren is de draaisnelheid afgenomen waardoor een dag nu 24 uur duurt. Het puin wat vrijkwam bij deze botsing vormde de maan. De hoek van deze botsing heeft de kanteling bepaald en deze is nog altijd hetzelfde als miljarden jaren geleden. Ik krijg de indruk bij het lezen van je vraag dat jij denkt dat de aarde per jaar heen en weer kantelt wat de zomer en winter veroorzaakt maar dit is niet het geval. (Eigenlijk doet de aarde dit wel maar dit gaat om enkele graden over een periode van 26.000 jaar en is niet van invloed op de seizoenen. (dit noemen we precessie)) Het is de manier waarop we om de zon draaien en dit word het best duidelijk met een afbeelding. (Ik zal er even een voor je zoeken...)

Toegevoegd na 1 uur:
Ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid schept ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is een belangrijke functie van onze maan .
Doort haar gravitatiekracht verleend ze stabiliteit aan de stand van de rotatieas van de aarde ten opzichte van haar baanvlak.
We hebben de huidige stabiliteit van ons klimaat te danken aan iets uitzonderlijks: de aanwezigheid van de maan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Getijden zijn in wezen het resultaat van de aantrekkingskracht die de zon en de maan op de zee uitoefenen. Maar omdat de maan zoveel dichterbij staat, is haar aantrekkingskracht meer dan tweemaal zo groot als die van de zon. Ze trekt het water dat zich direct onder haar bevindt omhoog in een vloed-„bult”. Midden op een uitgestrekte oceaan is deze bult ongeveer 30 centimeter hoog.