Waarom hebben de 2 booster-rockets van de space-shuttle geen hitte-schilden ?

Alles wat uit de ruimt op aarde af komt, zelfs stenen en metalen meteorieten, heeft last van wrijving met de dampkring. Veel verbrand zelfs al volledig voor het überhaupt maar de grond bereikt.

De 2 boosters worden afgeworpen en vallen terug naar de aarde. Ze vallen daarbij in vrije val al tuimelend naar beneden (alleen het laatste stukje is er even een parachute) maar verbranden niet. In het bijgevoegde filmpje is zelfs helemaal niets van een verhitte atmosfeer te zien zoals wel te zien is in het plaatje van de shuttle zelf.

Waarom heeft al het andere 'spul' last van die wrijving, en de 2 boosters niet ?

Toegevoegd na 2 minuten:
PS. los van de vraag is het bekijken van de video sowieso al de moeite waard ;-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De boosters worden al afgeworpen bij een veel lagere snelheid dan die nodig is om in een baan om de aarde terecht te komen. Ze zullen dus wel wat warm worden van de wrijving maar niet zodanig dat een hitteschild nodig is.

Toegevoegd na 7 minuten:
Volgens http://www-pao.ksc.nasa.gov/kscpao/nasafact/ships.htm worden de boosters afgeworpen bij een dikke 5600km/u en de shuttle zit zo rond de 29000km/u . Dat is dus allemaal kinetische energie (en dat gaat kwadratisch met de snelheid) die door de luchtweerstand gedissipeerd moet worden.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die dienen enkel voor de lancering en worden afgeworpen waarna ze in de oceaan terecht komen.
Bij mijn weten worden die niet opgevist om opnieuw te gebruiken.
Daardoor maakt het niet uit als zouden verbranden maar die kans is klein gezien de geringe hoogte waarop ze terug keren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De boosters worden wel degelijk terug gehaald. (alleen de bruine brandstof-tank wordt niet hergebruikt. Zie ook http://www.youtube.com/watch?v=Gbtulv0mnlU voor een filmpje m.b.t. het 'opvissen' van de boosters.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, ik had het mis voor, ik dacht dat die verloren waren.
Trouwens mooie filmpjes.
Door het tuimelen en het relatief lage gewicht, zal er nimmer een grote luchtwrijving ontstaan. aosl bij de spaceshuttle. Beginsnelheid is zowiezo lager en er wordt geen snelheid opgebouwd.