Hoe kun je weten dat de aarde om de zon draait en niet de zon om de aarde?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet zo.
En de aarde is plat trouwens.
Kabouters bestaan, en Sinterklaas ook.
Ritsuka
11 jaar geleden
Vergeet de paashaas niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je goed over deze vraag nadenkt, blijkt hij ontzettend lastig te beantwoorden. Geen wonder dat men tot Copernicus erover heeft gedaan om het uit te knobbelen. Vandaar als goede vraag gemarkeerd.

Antwoorden (4)

Technisch gezien draaien de zon en de aarde om elkaar, net als de maan en de aarde.
Het punt is dat de zon zo veel zwaarder is dan de aarde zodat het punt waar ze gezamenlijk omheen draaien zelfs nog onder het oppervlakte van de zon ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 objecten draaien om elkaar heen.
Aangezien wij de zon als belangrijkste voor ons zonnestelsel zien, is dat centraal genomen. De aarde en de andere planeten draaien in een baan om de zon.
Als je de aarde als middelpunt zou nemen, draaien al die andere planeten en de zon om en rond de aarde.
't is maar wat je als centraal punt neemt.
11 jaar geleden
In eerste instantie werd in de oudheid uitgegaan van een geocentrisch wereldbeeld. Hierbij draait alles om de aarde. Om de beweging van de planeten te verklaren werd gebruik gemaakt van z.g. epicykels (hulpcirkels) om de versnelde voortgang en het teruguit bewegen van de planeten te verklaren. Naarmate men een beter beeld kreeg van de hemel waren er steeds meer hulpcirkels nodig om alle bewegingen te verklaren. Dit wereldbeeld liep daarin vast. Copernicus stelde toen de zon centraal, en daarmee werd het zonnestelsel opeens eenvoudig en konden op een simpele manier alle bewegingen verklaard worden. Dit sprak sterk voor dit wereldbeeld. Galileo ontdekte dat er maantjes om Jupiter draaien, waarmee definitief werd aangetoond dat niet alles om de aarde draaide en Kepler bewees dat het geen cirkelvormige banen zijn maar ellipsen en dat twee lichamen gezamenlijk een van de zwaartepunten van een ellips draaien. Newton verklaarde dit met zijn zwaartekrachtwetten.

Naast de bovenstaande geschiedenisles geeft de wiki de volgende verklaring:
>>>>>>
De algemene relativiteitstheorie stelt dat alle fysische processen in een willekeurig referentiestelsel intern consistent kunnen worden beschreven en verklaard. Puur wetenschappelijk gezien valt er niet te kiezen tussen geocentrisme of heliocentrisme, omdat er geen stabiel referentiepunt in het universum valt te definiëren. Bekijken we het vanuit de klassieke mechanica, die uitgaat van een absoluut referentiestelsel, dan draaien zon en aarde om hun gezamenlijk zwaartepunt. Dit bevindt zich echter wel in de zon, op 600 kilometer van zijn middelpunt, zodat men zou kunnen zeggen dat het heliocentrisme correcter is dan het geocentrisme. Andere problemen met het geocentrisme zijn dat het betekent dat alle planeten een vreemde, heen-en-weergaande baan afleggen (in het heliocentrische model zijn dit keurige ellipsen), en dat het licht dat van verre sterren naar ons onderweg is, ieder half jaar 300 miljoen kilometer dwars op de lichtrichting verschuift, om een half jaar later weer terug op de oude positie te zijn. Dat is in strijd met de speciale relativiteitstheorie, die zegt dat licht in rechte lijnen met een constante snelheid beweegt. Als we dergelijke vreemde bewegingspatronen niet willen aannemen, moeten we concluderen dat de aarde om de zon heen beweegt.
<<<<<<<
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Reddie
11 jaar geleden
"en daarmee werd het zonnestelsel opeens eenvoudig".
+4U
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een verwijzing naar Wikipedia was gemakkelijker geweest dan hele stukken te copy- en pasten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behalve dat copy/pasten nauwelijks werk is heb je wel een punt. Ik heb ook de links van de betreffende pagina's bijgevoegd. De reden dat ik de verklaring uit de Wiki heb gekopieerd is omdat het slechts een deel van de uitgebreide uitleg is en dat het ook het enige deel is dat antwoord geeft op de vraag. Op die manier hoeft de vraagsteller niet perse naar de Wiki voor een antwoord. En als je alleen maar de links geeft dan kun je wel heel veel antwoorden krijgen waar in staat "zie Wiki", wat ook niet de bedoelingvan dit forum is (denk ik).
Hoe groter het gewicht van iets is, des te groter is de zwaartekracht.
De zon bevat 99,86% van de massa van ons volledig zonnestelsel, waardoor zijn enorme zwaartekracht alle planeten in ons zonnestelsel om de zon doet draaien.
Zijn massa is meer dan 300.000 aardmassa's.
De zwaartekracht zorgt ervoor dat:
- jij niet van de aarde valt
- het erg veel energie kost om een raket te lanceren
- de maan om de aarde draait
- de aarde om de zon draait
Verder hangt de zwaartekracht af van de afstand.
Hoe verder we van een hemellichaam vandaan komen, hoe minder we merken van de aantrekkingskracht.

Je kunt 't weten door te meten. Gelukkig doen knappe koppen dit voor jou en kun je met een gerust hart voetballen kijken als je daar nog zin in hebt.