Wij hebben een telescoop,Prinz model 1400/150. Als we vanboven de maan zoeken vinden we ze, maar als we dan opzij kijken zien we niets. Hoe komt dit?

Dit is onze eerste telescoop dus we weten niet goed hoe het werkt. De handleiding is in het engels (ook niet echt handig) een nederlandse handleiding kan ik nergens vinden. Als we de maan zien is deze bijna even groot als we met onze ogen kijken. Normaal zou je langs opzij toch moeten inzoomen. Maar dit is dus niet het geval. Ik hoop dat iemand hier een antwoord op weet zodat we eindelijk onze telescoop kunnen gebruiken. Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien zit de dop er nog op?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo slim zijn we nu ook wel hoor.
Alle begin is moeilijk. Toch?

Antwoorden (1)

Ik veronderstel even het volgende:
- van boven is het kleine kijkertje om het juiste gebied te lokaliseren.
- van opzij is het oculair van de echte kijker.
Meestal zit het kijkertje niet vast aan de telescoop. Die moet je zelf richten op wat de telescoop ziet. Draai daartie de stelschroefjes ietsjes los.
Begin met de telescoop (zonder dop) eventueel overdag op iets herkenbaars te richten. Een schoorsteenkap oid.
Richt nu het kijkertje zodat datzelfde object zichtbaar is, en wel ip het kruispunt van de kruisdraden. En dit alles zonder de kijker te verstoren. (Eventueel meermalen herhalen.)

Toegevoegd na 4 uur:
Het blikveld van de telescoop is zo klein, dat je je object hiermee niet kunt lokaliseren.
Het blikveld van het kijkertje is veel groter, maar het blikveld van de telescoop is in dit kijkertje nog maar heel klein. Je hebt de kruisdraad dus echt wel nodig.
Misschien kun je met garen en plakband aan de voorkant toch nog een soort kruisdraad namaken.
Succes.
Reddie
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hebben we dus geprobeerd op een boom. En dan zag ik opzij heel goed de boomstam, bladeren, heel scherp. Maan van zodra we dit doen met de maan, zien we niets meer, enkel maar blauwe lucht.
Het probleem is ook dat de bovenste kijker geen kruisdraden meer heeft. Ik dacht dat het aan de bovenste kijker lag dus had ik hem eraf gehaald. Ik las dat je deze kan inzoomen door te draaien, maar ik had iets te ver gedraaid en heel de constructie viel uit elkaar. We hebben ze terug in elkaar gestoken maar de kruisdaden zijn gesneuveld. Ik dacht dat dit niet zo van belang was. Wel dus? :-)