Minus 270 graden in het heelal. Wordt dit met een computer gemeten, of gaat dat nog met een stofje dat niet bevriest?

Net als voorheen kwik.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Elk voorwerp zendt straling uit. De hoeveelheid straling, en de verdeling van die straling over de golflengtes, zijn afhankelijk van de temperatuur van het voorwerp.

Door (deze eigenschappen van) die straling te meten, kunnen we dus de temperatuur van een voorwerp bepalen. Dit kan op afstand, dus zonder een thermometer of een ander apparaat in contact te brengen met het voorwerp.

In het heelal is de zogenoemde kosmische achtergrondstraling aanwezig. Die straling is een restant van de oerknal.

Deze achtergrondstraling heeft een intensiteit en een golflengteverdeling die precies overeenkomen met de intensiteit en golflengteverdeling van een voorwerp van  --270 °C.

Om die reden zeggen we dat "het heelal" een temperatuur heeft van  --270 °C.

Om antwoord te geven op je vraag:

We meten deze temperatuur dus door de straling te meten. Dat doen we met gevoelige antennes.

Met andere woorden: de temperatuur wordt niet met een computer gemeten, en ook niet met een stofje dat niet bevriest. De temperatuur wordt met antennes gemeten - waar dan natuurlijk wel een computer achter zit om de opgevangen straling te analyseren.
Cryofiel
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ze meten het plasma in het heelal en dat kan weer worden vertaald naar een temperatuur. Als ze het hebben over -270 graden dan bedoelen ze de romptemperatuur van het vliegend object.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20081023092645AAfJDy7