hoe komen de meeste gasPlaneten aan hun ringen of tientallen maantjes van ijs/gruis/ steen?? waarom zijn de maantjes of ringen dan NIET van gas??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Men is het er niet over eens hoe de ringen zijn ontstaan. De meeste wetenschappers gaan ervan uit dat de deeltjes van de ringen (vooral waterijs , stof , en bij sommige ringen brokstukken tot een meter ) ontstaan zijn van buiten de planeet en dat een vrij recent verschijnsel is (ongeveer 10 000 jaar of in de buurt.)
Sommigen beweren dat de ringen zijn ontstaan door krachten veroorzaakt door getij . Er zijn meteorieten , manen , kometen en rotsblokken in de nabijheid van bijv. Saturnus gekomen . De getijdenkracht heeft een deel van de mantel van die objecten gerukt (een verschijnsel dat we ook zien bij Mercurius) . De mantel van die manen en vooral kometen bestaat voornamelijk uit water en stof. Die zijn op zich in een baan rond de planeet gekomen …en vormen ringen. Na verloop van tijd zullen de ringen minder dicht worden en mogelijk terug verdwijnen. De dichtheid en samenstelling van de ringen verschilt nogal wat.
De gasreuzen hebben indertijd door hun grootte en dus gravitatie …gas kunnen aantrekken , behouden en naar binnen toe verdichten. . Bij kleinere planeten was dat veel minder mogelijk . De atmosferen van De Aarde , Titan en Mars en Venus zijn eigenlijk dubbeltjes op hun kant. De Aarde kan de atmosfeer net behouden , maar Mars verliest die zelfs

Toegevoegd na 20 minuten:
Heb hier achteraf nog wat informatie gevonden , dat eventueel nuttig kan zijn voor U. En bovendien in het Nederlands
http://www.reuzenplaneten.nl/ringen.htm