Wat als de aarde perfect bolvormig was, met dus overal dezelfde straal?

Wat voor gevolgen had dit gehad voor de natuur en ons (dagelijks) bestaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De aarde zou door de eigenrotatie in een zeer instabiele situatie verkeren en dus meteen weer beginnen af te platten. (enorme aardbevingen en vulkanisme door de verbrokkelende korst)
Zou de aarde volkomen egaal zijn , dan was ze overdekt met een oceaan van 2.5 km diep. Door ijzergebrek zouden er nauwelijks nog algen kunnen groeien, dus een zeer dun bevolkte wereld, die niet zo heel veel verschilt van het grootste gedeelte van de oceaan nu, alleen nog een stuk minder bevolkt omdat voedselrijk bodemwater nauwelijks nog de oppervlakte bereikt. Met een computermodel zou je de stromingspatronen van de oceaan uit kunnen rekenen en de uitkomst is zo niet gemakkelijk voorspelbaar omdat de stromingen geen continenten op hun weg vinden worden ze waarschijnlijk sneller en sterker. De thermohaliene cyclus zou bepalend zijn. Zout water dat neerdaalt in zonnige gebieden met weinig neerslag en koud water dat neerdaalt bij de polen. Neerslag is gelijk aan verdamping en de lucht zou meer water bevatten. Dat zou voor een warmer klimaat zorgen omdat water een broeikasgas is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helemaal niets. Behalve dan dat je wintersportvakantie niet doorgaat.
De aarde is wat afgeplet bij de polen en er zijn wat gebergten, die in het niet vallen bij de diameter van de aardkloot.
Alhoewel, echt niets? Rivieren stromen niet zonder hoogteverschil. Wolken condenseren niet zonder bergen (althans niet zoals ze nu doen). Zonder de diepe troggen van de oceanen zou het klimaat zich geheel anders ontwikkeld hebben. Als de aarde een perfecte bol was liep je de hele dag te soppen in een halve meter water. Zei ik net echt 'helemaal niets'?
escape
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verbaasde me al dat je dat zei!
Ik denk dat er heel veel anders zou zijn namelijk..
Summo
12 jaar geleden
escape die laatste zin maakt het helemaal af!!! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, hahaha, goeie!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een halve meter water? Eerder 100 meter water.
escape
12 jaar geleden
Welnee, niet als je het water zich laat verspreiden over het hele aardoppervlak. Die 50 cm is een gok, ik zal het eens uitrekenen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo'n 71% van het aardoppervlak is oceaan.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ocean zegt dat oceanen gemiddeld maar liefst 3.790 meter diep zijn. (Afgezien van het zoete water zoals de gletsjers, dus.)
100/71=1,4085. 3.790/1,4085=gemiddeld 269.000 cm diep i.p.v. 50 cm diep :).
Ik weet trouwens niet zeker of ik zo mag rekenen. Waarschijnlijk niet en komt pi er ook nog bij kijken.
Maar ik denk dat het aardig in die richting komt.
escape
12 jaar geleden
Petje af, MMM. Het antwoord is idd 2,7 km.
http://en.wikipedia.org/wiki/Earth
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Khepput:
Een dolfijn is toch ook niet heel primitief?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Esc:
Hehe... Die pagina had ik nog niet gelezen :).
Hierbij moeten een aantal aannames gedaan worden.

Je doelt op een gelijke straal over de gehele planeet. Daarbij rekenen we dus enkel de vaste grond mee. Als je dat overal 'glad' zou maken dan zou het water zich gelijk verspreiden over dit oppervlak en zou er geen land meer zijn. Het water zou overal dezelfde diepte hebben.

De redenatie dat water niet zou blijven liggen is ongefundeerd aangezien de zwaartekracht het water tegen het oppervlak drukt / trekt.

We gaan er tevens vanuit dat deze bolvormigheid zo is en blijft en er geen platen zijn, waardoor er geen veranderingen plaatsvinden.

Aangezien er nog steeds delen van de planeet aan de evenaar liggen zal de temperatuur daar hoger zijn en zal water verdampen. Door temperatuur en drukverschillen zullen er wolken en regen zijn.

De aarde is wat afgeplat op de noord en zuidpool, volgens mij heeft dat geen effect op het magnetisch veld en zouden we dus afdoende beschermd moeten blijven tegen zonnewind en de ozonlaag kunnen behouden.

Laat ik het hier even bij laten...

Toegevoegd na 4 uur:
De maan Europa, draaiend om de planeet jupiter, voldoet bijna aan je vraag. Deze is iets kleiner dan de aarde en ligt wat verder van de zon. Zie bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De aarde kan alleen bolvormig worden als hij stil komt te staan. Momenteel is de aarde niet helemaal rond doordat hij met een snelheid van zo'n 1600 km/p.u. om zijn as draait. De middelpuntvliedende kracht maakt dat de aarde op de evenaar op zijn breedst is.
Laat ons aannemen dat door een of andere natuur- of kosmische oorzaak de aarde in vrij korte tijd stil zou komen staan. De gevolgen zouden aanzienlijk zijn voor de natuur en de mens in zijn dagelijks bestaan.
Om maar wat te noemen:
De dag en de nacht die nu nog 24 uur is zal dan 365 dagen duren. Het leven zou zich moeten gaan aanpassen (naar huidige maatstaf) dat naast de lange schemergebieden men langer dan drie maanden in het volledige duister zal leven. Veel planten en dieren zijn daar niet tegen bestand en zullen uitsterven.
De mensheid die het nog heeft gered, zal het heel druk krijgen met zich aan te passen en versnelt nieuwe technologieën moeten ontwikkelen.
Fantaseer maar verder... blijft de eb en de vloed door de maan nu stilstaan? Komen er nu minder natuurrampen voor als de aardmantel meer met rust gelaten wordt of..? Hoe zal het weer er gaan uitzien?
Zullen de religieuze oorlogen gelijk met de Bijbel en de Koran verdwijnen daar deze niet meer kloppen? Wat gaat er met de natuurlijke maandelijkse menstruatie van de vrouw gaan gebeuren? De mens zal dan toch als wezen moeten veranderen; aanpassen!
In ieder geval zou dan de mens er voor altijd aan moeten geloven; namelijk aan "de evolutie!"
En zo nog meer van die dingen die we nog moeten overdenken voor het zover is.
Denk nog wat!