wat gebeurt er als je een gas vanuit de aarde meeneemt naar de ruimte en het daar laat ontsnappen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Dan vliegt het razendsnel alle kanten op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is de verklaring daarvoor? Vervliegt het met explosieve kracht?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in de ruimte is het luchtledig, dus niets houdt het gas tegen om alle kanten op te vervliegen. Doe je het dicht bij de aarde (hooguit een paarhonderd kilometer) zal een groot deel terug naar de aarde 'vallen', doe het veel verder weg zal het gas als een zeer dunne wolk blijven 'zweven'. Of de wolk steeds verder verdunt, of bij elkaar blijft hangt van de hoeveelheid gas (en de onderlinge aantrekkingskracht) af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot zover duidelijk, maar waarom zou het 'razendsnel' alle kanten opvliegen?
Het hangt van de temperatuur van het gas en de eigenschappen van het gas af wat er precies gebeurt. Belangrijk zijn de van der Waalskrachten en de energie van de moleculen die op dat moment in botsing zijn. Het gas kan geen arbeid op zijn omgeving uitoefen want de tegendruk is 0. Zonder de potentiele energie van het gas zou de temperatuur van het gas dus constant blijven. De van der Waalskrachten geven temperatuursdaling en de interne botingsenergie geeft een temperatuursstijging.

De thermodynamische eigenschappen van het gas zijn niet homogeen, daardoor is het niet mogelijk om eigenschappen van het gas als geheel te benoemen. De druk en de temperatuur verschillen zowel in plaats als in tijd. Het volume is niet gedefinieerd. Toch is het aardig tr constateren dat de afkoeling die we kennen bij gas dat ontstaat bij gas dat uit een gasfles naar de atmosfeer ontsnapt niet optreedt omdat het uitzettende gas geen arbeid verricht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je aards gas (bv. lucht of methaan,CO2 of H2S) gaat dat gas de druk aannemen die in de ruimte heerst, de moleculen die bij elkaar gehouden woorden door de atmosferische druk op aarde, missen deze (tegen) druk in de ruimte (haast) volledig, ze hebben een te geringe massa om zich door de zwaartekracht die ze zelf opwekken , het wegvallen van de druk te compenseren,.
Het gas blijft dus niet bij elkaar maar verdeelt zich over de ruimte, het verdunt zichzelf daardoor vrijwel oneindig en de afstand van de moleculen tot elkaar kan al in korte tijd vele kilometers bedragen.
Technisch gesproken ben je dat gas dus volledig kwijt.
Daarom is een lekje in een ruimtepak ook een zeer groot probleem, in de kortste keren is alle zuurstof verdwenen en het vacuum grijpt dan aan op de in de astronaut opgeloste gassen in zijn lichaam. Je kunt je wel bedenken wat het perspectief voor de astronaut is!