Wat is dit voor ding?

Dag en nacht staat er een webcam op gericht.
Ein "Stunden-Teilkreis"
In het Theoretische Astrophysik der Universität Tübingen.
Wat is dit voor ding, en waar dient het voor?
http://134.2.170.178/view/view.shtml

Picture for question
AWM
14 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het vreemde is dat dat ding nog al die tijd (inmiddels 18 minuten) exact hetzelfde staat ; lijkt me beetje nutteloos voor een webcam.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een afbeelding, Antwoordman en er staan lettertjes op dat plaatje... Het dient er voor om antwoorden uit te lokken op je vraag: Wat is dit voor een ding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgelokt of niet, ik heb er wel weer wat van geleerd. En het antwoord gevonden :p

Het beste antwoord

Dat ding is een onderdeel van een telescoop van een op afstand bestuurbaar observatorium. Het observatorium heeft niet alleen die maar meerdere camara's her en der door het observatorium geplaatst zodat ze zelf en anderen kunnen laten zien waar dat ding op gericht staat.

Het observatorium is gemaakt van standaard 'van de plank' onderdelen en is bedoelt om de betrouwbaarheid daarvan te testen.

Jouw plaatje komt van Cam1 en dat is:
Right Ascension Setting Circle

Dit is 1 van de assen waarmee een telescoop gericht wordt.

Link 1 is naar hun site
Link 2 is naar de camera's
Link 3 is de uitleg van right ascention setting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nou, dat gaat de goede kant op, ik weet al heel veel meer!
Maar waar slaat dat 'Stunden' nou op in de Duitse benaming?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij slaat 'Stunden" op de coordinaten in de ruimte dan. Net als met de breedtegraden op aarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Die Zählung der 24 Stunden beginnt bei einem der beiden Schnittpunkte des Himmelsäquators mit der Ekliptik, und zwar im Sternbild Fische."
http://www.erdeundhimmel.de/astro-zeiger/theorie.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gebruiken in dit geval voor de sterrenkunde tijd om aan te geven wat waar bevindt, vraag me niet waarom.
Dit is ook met de lengte en breedte graden op ons aardbolletje zo. Uitleg uurhoek
http://nl.wikipedia.org/wiki/Uurhoek Extra uitleg right ascension ofwel rechte klimming
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rechte_klimming Tja ik ben geen sterrenkundige en weet even niet hoe ik dit anders uit moet leggen haha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het ook meer zien als de lengtegraden die als lijnen over de aarde lopen. Bij elke lijn hoort ook een andere tijd. Denkbeeldig zit er zo een zelfde bol om de aarde heen op een afstandje. Als je zogezegd scheef kijkt naar een andere zone op de denkbeeldige bol dan zal dat zichtbaar zijn als een andere tijdsinstelling op de telescoop. Net als vroeger in de zeevaart hun positie werd bepaald moest men rekening houden met een tijdsverschil om te zien waar ze waren. Duidelijk? Nee? Hmmz...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een hoek kun je uitdrukken in minuten en seconden. It's as simple as that
AWM
14 jaar geleden
Dank je!

Andere antwoorden (4)

Lijkt me een klok?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't is een telegraaf
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De naam op het apparaat verwijst in elk geval naar de astronoom / maker van astronomische instrumenten Maurice Manent, waar op Internet verhipte weinig in het Nederlands te vinden is. Het zal dus sowieso een astronomisch meetinstrument zijn.

Nu ben ik helaas niet zo thuis in de astronomie en heb dus geen idee wat ze zouden kunnen meten en wat daar zo spannend aan moet zijn, maar ik ben nog even verder voor je aan het zoeken op wat Franstalige sites. Vermoedelijk is het een heel spannend of belangrijk iets......of gewoon een waarde die alleen door dat ene apparaat constant gemeten wordt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Op het eerste oog lijkt het een soort astronomische klok, inderdaad gemaakt door Manent. Verder kom ik eigenlijk ook (nog) niet.

Toegevoegd na 7 minuten:
En inmiddels denk ik het ook gevonden te hebben, maar iets te veel om hier neer te zetten en iets te ver boven mijn pet om eenvoudig samen te vatten ; het heeft in elk geval van alles met tijdmeting te maken.

Toegevoegd na 15 minuten:
Een klok die de sterrentijd meet (danwel de tijd aan de nachtelijke hemel) ? Ja, nu ga ik gokken, ik weet het, maar ik snap er niet genoeg van om je een heel precies antwoord te kunnen geven. Wel boeiend trouwens - waarom staat-ie ' stil' ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien staat hij stil om te bewijzen dat tijd een illusie is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij trouwens, ik heb je link gelezen en ik snap er geen jota van.
Onder de feed van de webcam staat Stunden-Teilkreis (ik zou het zelf vrij vertalen als uren deelcirkel).

Ik heb op de Duitse wikipedia het woord Teilkreis opgezocht (zie link hieronder) en daaruit blijkt dat een Teilkreis een meetinstrument is om de hoek nauwkeurig te meten, meestal gekoppeld aan een telescoop.

Als je de website van de universiteit in kwestie bekijkt zie je dat ze kennelijk beschikken over een aantal telescopen.

Ik vermoed dat de webcam zo'n hoekmeter afbeeld, wat de uren precies voorstellen weet ik niet, maar misschien draait de telescoop in 24 uur om haar as of zo met een bepaald te observeren iets mee, waardoor je aan de urenteller op de onderste schijf iets af kunt leiden, maar wat dat precies is kan ik je niet vertellen, ik kom geen duidelijke uitleg tegen.