Vanaf welke hoogte wordt je lichter?

In de ruimte zweef je, maar vanaf welke hoogte begin je lichter te worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Je begint meteen 'lichter' te worden als je opstijgt.
Maar daar komen meteen een paar ingewikkelde feiten bij.
De astronauten die vandaag in de Space Shuttle opstegen, voelden zich helemaal niet lichter. De raket versnelde zo hevig, dat ze zich veel zwaarder voelden dan op aarde.
En dan komen ze in de ISS, het ruimtestation. Daar ben je gewichtloos, maar niet omdat je zo ver van de aarde vandaan bent. Maar omdat ie in vrije val is.
Je kunt je natuurlijk af laten schieten in een raket naar ver weg. Nergens zal volkomen gewichtloosheid zijn, eerst door de zon, later door andere sterren. Microzwaartekracht weliswaar, maar toch...
En puur natuurkundig gesproken neemt de zwaartekracht af met het kwadraat van de afstand, dat had Newton al uitgevonden. Dus als je op je eettafel gaat staan weeg je al wat minder.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
duidelijk! ;-)

Andere antwoorden (3)

Je gewicht blijft hetzelfde, ongeacht op welke hoogte je je bevind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Lichter worden'; Hiermee bedoel je de aanduiding op je weegschaal neem ik aan. Want feitelijk blijft je massa gelijk, alleen de kracht waarmee er aan je getrokken word wordt kleiner.

En dat geeft meteen een antwoord op je vraag: Het aantal kilo dat de weegschaal aangeeft is gelijk aan de kracht die door het magnetisch veld van de aarde op je wordt uitgeoefend. Die kracht neemt met grotere afstand van de aarde af, elke meter weer een beetje. Dus als je een sprongetje maakt, weeg je heel even een heel klein beetje minder, en bovenop mount everest geeft de weegschaal minder aan dan in de polder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De waarde op de weegschaal, wordt al kleiner bij de eerste meter die je omhoog gaat... Dus je "weegt" al minder op de eerste verdieping... Maar dat is zo klein dat verschil dat meet je niet met je huishoudweegschaal...

De massa neemt niet af, maar de aantrekkingskracht wel...

Dus vanaf de eerste millimeter van de grond...