Hoe lang kan een astronaut rondlopen op de Maan zonder dat hij ziek wordt van de straling ?

Astronaut loopt rond op de Maan in zijn / haar ruimtepak maar dat ruimtepak houdt kosmische straling en zonnewind niet tegen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De pakken houden dat wel voor een deel tegen, dat is een belangrijk deel van de functie van zo'n pak. Het zal er van af hangen hoe goed die bescherming is, hoe lang de astronaut het uithoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik zag in een documantaire die astronauten lopen en ik dacht"hoe lang kunnen ze dit doen in die gevaarlijke omgeving". De documentaire ging over Mars en de vraag of hoe we een Mars reis kunnen uitvoeren.

Antwoorden (1)

Als de astronaut pech heeft en er is net een flinke zonnevlam gaande in zijn richting, zal hij, als de straling van die vlam de maan bereikt, acuut stralingsziekte krijgen.

Voor de kosmische achtergrondstraling geldt de schatting dat elke week in de ruimte zonder bescherming van onze atmosfeer, het leven van de astronaut met 1 dag bekort.

We worden wel steeds beter in onszelf beschermen tegen dit soort straling.