Geld de wet van newton ook in de ruimte, zo niet, welke wet geld daar dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke wet van newton?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurwetten gelden in principe overal

Antwoorden (2)

1e wet = traagheid, als er geen kracht op een object werkt gaat deze met een constante snelheid door.

geld ook, kijk maar naar de ruimtesondes, die blijven met dezelfde snelheid van ons af "drijven"

2e wet = kracht veranderd beweging

een satelliet vliegt met een constante snelheid langs de aarde, door de zwaartekracht van de aarde in combinatie met middelpunt vliegende kracht blijft deze op een relatief constante afstand (regelmatig worden satellieten in hun baan teruggezet).

3e wet = actie is reactie, elke kracht roept een tegenkracht op

een ruimteveer dat aan de iss koppelt kan, als de snelheid niet goed ingeschat is de snelheid en baan van de iss veranderen.

dus ja, alle wetten van newton gelden ook in de ruimte, sommige zullen heftigere resultaten leveren als op aarde, maar met de bijbehorende formules is dat weer te verklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de wetten van newton beschrijven júist de banen van planeten en manen. er is alleen 1 uitzondering. bij superhoge snelheiden zoals dichtbij de lichtsnelheid zijn de wetten van newton niet meer accuraat wat betreft snelheden. en moet je je dus verdiepen in de speciale relativiteitstheorie.
bij verschijnselen zoals zwarte gaten werken de wetten van newton ook niet, dan moet je namelijk op quantumniveau gaan kijken