Hoe kan je een telescoop goed uitbalanceren?

Ik heb een spiegeltelescoop en ik heb vandaag voor het eerst erdoor heen gekeken. Probleem is echt dat ik moeite heb met het uitbalanceren, dus het tegenwicht goed zetten. Kan iemand mij hierbij helpen/uitleg geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Ikzelf verplaats altijd de gewichten totdat wanneer ik de as losdraai (die de stand van je telescoop bepaalt, zodat wanneer je hem loslaat hij in een cirkel naar de grond zou vallen(ter verduidelijking)) hij op zijn plek blijft. Dit moet je uiteraard wel voorzichtig doen en hem zachtjes loslaten en als je merkt dat hij nog sterk beweegt meteen stoppen en de gewichten weer verplaatsen.
(Ik heb deze manier zelf bedacht dus ik weet niet zeker of dit de juiste manier is, ik heb er in ieder geval nooit problemen mee gehad)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb trouwens ook wel een "reusachtige" telescoop. Ik weet niet hoe groot die van jou is maar anders vandaar de soms misschien wat overdreven voorzichtigheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel meer een grote opening en zwaar gewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet uit hoe groot een telescoop is. Het is altijd prettig als de telescoop goed is uitgebalanceerd is. dit voorkomt dat de motoren teveel belast wordt. als een telescoop goed is uitgebalanceerd is, loopt alles lekker soepel.
Dus alle assen losdraaien (voorzichtig is wel aangeraden) en net zo lang schuiven met de buis en gewichten dat de telescoop in iedere stand 'los' blijft staan. Ook als je een camera of een tweede telescoop plaats moet de telescoop op nieuw worden uitgebalanceerd worden. veel succes