Waarom draait de maan niet om een (fictieve) as?

Ik bedoel na de Big Bang rolde en tolde alles.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Zoals hierboven al meermaals is aangegeven draait de maan wel degelijk om zijn (haar?) as, maar doet dit evensnel als een trip om de aarde. Hierdoor blijft constant dezelfde zijde zichtbaar vanaf aarde.

Hoe de situatie was vlak na de oerknal heeft hier helemaal niets mee te maken, aangezien er sindsdien een hoop tijd verlopen is en omstandigheden zijn veranderd. Direct na de oerknal was de temperatuur van het universum veel hoger, waardoor er meer energie zat in de aanwezige materie - zelfs zoveel dat er geen atomen konden worden gevormd.

Misschien dat in deze periode inderdaad alles chaotisch door elkaar tolde, maar tijdens deze periode is ook het begin gelegd voor alle structuur en organisatie in het heelal. De kleine samenklonteringen in de korte tijd na de oerknal zijn later uitgegroeid tot sterrenstelsels en stelselclusters, die zich vervolgens op hun eigen manier ontwikkeld hebben volgens de bekende natuurkundige wetten (nadat het universum genoeg was afgekoeld om deze los van elkaar te beschouwen). Vanaf dat moment is het "rollen en tollen" niet meer mogelijk, althans niet in de chaotische manier als hier in de vraagstelling geïmpliceerd wordt, daar er dus gewoon wetten bestaan van hoe de materie reageerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

hier is je antwoord te vinden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De maan draait wel om zijn as maar precies met de aarde mee. Hierdoor zie je altijd de zelfde kant van de maan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat de maan is onstaan uit een meteorietinslag op aarde
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De big bang vergelijking gaat niet bepaald op.
Dat gezegd: de maan heeft wel degelijk ooit ten opzichte van de aarde om zijn as gedraaid. Door het massa verschil en de nabijheid van de maan echter treed er een verschijnsel op dat 'tidal locking' heet. De zwaartekracht die tussen planeet en maan werkt remt de rotatie langzaam af tot die uiteindelijk constant met dezelfde zijde naar de planeet blijft wijzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De maan draait even snel (of langzaam) om zijn as, als de maan om de aarde draait. Daarom zien we altijd maar één kant.