Ik zie nu ( 22:10) aan de oostelijke hemel diverse sterren "flonkeren", wat veroorzaakt dat?

Het is alsof de lichtintensiteit heel snel verandert. Niet alle sterren doen dat. Wil graag weten hoe dit veroorzaakt wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Regen, wind, bewolking, alles vind je in de troposfeer. De lucht is er dan ook niet rustig. Dat kun je goed merken wanneer je 's avonds naar de sterren kijkt. De sterren fonkelen. Dat komt door de beweging van de lucht in de troposfeer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, ik dacht dat het altijd iets veel verder weg was wat er tussen vloog, ruimtestof o.i.d. +

Andere antwoorden (1)

Over het algemeen is het zo dat sterren 'flonkeren'en planeten niet. (minder)

Dit komt door wervelingen in de atmosfeer.

Sterren staan zo ver weg dat ze gevoeliger zijn dan planeten die 'groter' zijn (dichterbij welteverstaan).
Dit komt omdat (de sterren dan) ze als het ware 'puntvormig' zijn. (heel klein).
Planeten zijn dus qua waarneembaar oppervlak groter en zorgt ervoor dat deze wat minder last hebben van wervelingen.