Komt die asteroide ooit terug?

Hij scheerde net langs de aarde. Op een afstand korter dan de afstand maan - aarde.
Dan moet hij door de aardse aantrekkingskracht uit z'n baan zijn gebracht, toch?
Vliegen die dingen niet in een cirkel door het heelal? En dus slingert hij als een boemerang loeihard weer terug, waarbij hij de volgende keer in een voortuin belandt? (over laaaange tijd)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Hij scheerde net langs de aarde. " Welke?

Het beste antwoord

De banen van zulke objecten zijn - over het algemeen - instabiel.

Juist doordat ze de banen van planeten kruisen, worden ze uit hun oorspronkelijke baan gebracht, zoals je al zegt.

In principe kan ook de nieuwe baan hem terugbrengen in de buurt van de aarde. Dat kan over een paar maanden zijn, dat kan over enkele honderden miljoenen jaren zijn.

Het is ook mogelijk dat de nieuwe baan hem richting de zon voert. Hij zal dan door de zon worden verzwolgen.

Verder kan hij in zijn nieuwe baan een andere planeet tegenkomen - dat hangt natuurlijk van die nieuwe baan af. Misschien komt hij straks Venus tegen, of Jupiter, of een andere planeet. In zo'n geval ontstaat een kosmisch biljartspel. Zo'n biljartspel kan eindigen in een stabiele baan rond de zon of rond een planeet, of in een botsing met een willekeurige planeet, een willekeurige maan, een willekeurige andere asteroïde, of de zon. Het is ook mogelijk dat een ontmoeting met bijvoorbeeld Jupiter het ding definitief wegslingert uit ons zonnestelsel.

Tot slot zou het kunnen dat het biljartspel doorgaat tot na het einde van de zon en de aarde.

--

Het is nauwelijks mogelijk te voorspellen wat er gaat gebeuren. Daarvoor zijn de onzekerheden in alle banen te groot. Op korte termijn (enkele maanden tot hooguit enkele jaren) kunnen we de koers redelijk voorspellen, daarna houdt het snel op.

Daarom probeert de mensheid zulke objecten met telescopen en met radar te volgen, in de hoop dat we ooit in staat zullen zijn mogelijke botsingen ruim vooraf te zien aankomen. Als we dan ook nog de mogelijkheid hebben zo'n botsing te vermijden, scheelt dat een hoop risico.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Asteroïde is een lelijke vertaling van het Amerikaanse woord asteroid, wat 'sterretje' betekent. Maar het geeft geen licht zoals een ster doet.
Laten we het op planetoïde houden. Want dat is het: een klein planeetje.

Deze planetoïde scheerde langs de Aarde. Dat betekent, dat hij eerst een stukje naar de Aarde toe viel, en daarna weer 'wegkaatste'. In de tussentijd kreeg hij wat van de baanenergie van de Aarde mee. Dus hij is sneller gaan bewegen, en de Aarde een onmeetbaar stukje langzamer.
Vergelijk dit met een pingpongballetje dat tegen een bat slaat en terugveert, die krijgt ook de snelheid van de bat mee.

Dus de interactie van een planetoïde met een groot voorwerp als een planeet of maan, kun je inderdaad zien als een botsing. Ook al botsen ze niet echt.

Als je een doos met wat knikkers neem, en heen en weer schud, zie je dat de knikkers tegen elkaar botsen, en dat sommige knikkers ineens heel snel gaan. Ook bewegen ze chaotisch door de doos.

Dat doen dit soort planetoïden dus ook. Ze bewegen op een chaotische, dus onvoorspelbare manier door het zonnestelsel. Daarom vallen ze ook af en toe werkelijk op een planeet.

Dat de planeten in een cirkelbeweging draaien, dachten de mensen alleen tot vele eeuwen geleden. Het is dan niet mogelijk om de positie aan te hemel te voorspellen, want de planeten bewegen niet in cirkels maar in verschuivende ellipsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Je was me net voor... Goed antwoord. Met als enige kanttekening dat zo'n ontmoeting met een planeet er ook voor kan zorgen dat zo'n planetoïde juist langzamer gaat bewegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, Cryofiel, zie de knikkerbak.
Ik zag in de krant een plaatje waarbij de planetoïde een rechte baan beschreef tussen aarde en maan. Daar klopt natuurlijk niets van. Als de veeeel zwaardere maan al door de zwaartekracht in een baan om de aarde wordt 'gedwongen' dan wordt deze relatief kleine rots door de aarde zeer sterk afgebogen en krijgt een radicaal andere koers. Hij is daardoor "in de ban" van de aarde gebracht en zal zeker terugkeren. Onzeker is wanneer want in de loop van de tijd zal hij nog meer baanverstoringen meemaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Nou... de snelheid maakt natuurlijk ook flink uit. Omdat dat ding gigantisch veel sneller beweegt dan de maan, zal de invloed van de zwaartekracht van de aarde navenant minder zijn. Als hij maar snel genoeg gaat, zal de baan inderdaad nauwelijks veranderen. Wat bedoel je met dat hij nu "in de ban" van de aarde is gebracht? Dat hoeft helemaal niet - neem de Pioneer en vele andere ruimteverkenners. Die zijn enorm sterk afgebogen door Venus, Jupiter, of andere planeten - net welk "biljartspel" voor de betreffende missie het beste uitkwam. Daarbij waren de afbuigingen veel sterker dan de afbuiging die deze asteroïde nu van de aarde heeft gekregen. Volgens jouw redenatie zouden de ruimteverkenners dus nog sterker "in de ban" van de betreffende planeten moeten zijn dan de asteroïde nu "in de ban" van de aarde is. Ze zouden dus naar die planeten moeten terugkeren. Daarvan is echter geen sprake. Sommige ruimteverkenners zijn heel ergens anders naartoe gegaan, de beide Pioneers hebben zelfs het zonnestelsel verlaten en zullen nooit meer terugkeren.