Wat houd de zon op zijn plaats?

Als de aarde op zijn plaats word gehouden door de zon en adnere planeten(aantrekkingskracht,zwaartekracht), wat houd de zon dan op zijn plaats? Of werkt dit helemaal niet zo als ik veronderstel, maar anders zit het anders..?

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de categorie zou ruimtevaart en sterrenkunde moeten zijn in plaats van meteorologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat brengt de zon van zijn plaats af?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeps, sorry, dat spijt me, ik heb niet gekeken...
Bedankt voor het aanmerken!

Het beste antwoord

De aarde zal rondjes rond de zon blijven draaien vanwege de aantrekkingskracht van de zon op de aarde. Die rondjes zijn soms wat wiebelig vanwege de aantrekkingskracht van de andere planeten (met name Jupiter) op de aarde.

Op dezelfde manier zal de zon rondjes blijven draaien rond het centrum van het melkwegstelsel waarvan de zon deel uitmaakt. In dit geval komt dat door de gezamenlijke aantrekkingskracht van alle sterren in het melkwegstelsel. De gezamenlijke aantrekkingskracht van al die miljarden sterren op onze zon is gemiddeld gesproken gericht naar het midden van het melkwegstelsel - net zoals de aantrekkingskracht van de zon op de aarde naar het midden van de zon is gericht.

Daardoor blijft de zon in een baan rond het midden van het melkwegstelsel - net als al die andere sterren.

Het belangrijkste verschil tussen aarde-rond-zon enerzijds, en zon-rond-centrum-melkwegstelsel anderzijds, is dat het zonnestelsel een tamelijk geordend geheel is. Daardoor is de baan van de aarde rond de zon erg stabiel.

Het melkwegstelsel, met zijn miljarden sterren, is veel minder geordend. Dat komt mede door botsingen die in het verre verleden hebben plaatsgevonden tussen ons melkwegstelsel en andere, kleinere melkwegstelseltjes. Als je ruw kijkt zie je een heleboel sterren die rondjes draaien rond het centrum; kijk je echter nauwkeuriger, dan zie je allerlei schokgolven, sterren die in een heel andere richting bewegen, "klonteringen" van sterren, en meer van zulke onregelmatigheden.

Ruwweg gezien draait de zon dus rondjes rond het centrum van onze melkweg. Kijk je beter, dan zie je dat de baan van de zon niet zo "netjes" is.

Gelukkig maakt dat voor ons niet uit. We komen voorlopig niet in de buurt van een andere ster, dus het enige dat voor ons van belang is, is dat de aarde nette rondjes rond de zon blijft draaien.

Het enige dat we zullen merken van de chaos die op grotere schaal heerst, is dat de sterrenbeelden in de loop van de komende tienduizenden jaren geleidelijk zullen vervormen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist... +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi samengevat,
bedankt!

Andere antwoorden (3)

De zon heeft ook geen vaste plaats. Ons zonnestelsel wordt ook beinvloed door de andere sterren in ons melkwegstelsel.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ons zonnestelsel bevindt zich in de galactische schijf, ongeveer halverwege het centrum en de rand van de Melkweg. Aan de hand van de relatieve bewegingen van een groot aantal sterren wordt geraamd dat onze zon met een snelheid van ongeveer 220 km/s rondom het centrum van de Melkweg draait en één omwenteling voltooit in ongeveer 220 miljoen jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de zon zweeft een beetje los door de ruimte, maar haar baan wordt wel beinvloed door de aarde, de paneten en alle andere materie in het heelal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom dat zo is, is nog nooit kunnen worden verklaard.
Het heeft te maken met de aantrekkingskracht met de overige planeten om de zon heen.

Men denkt dat als er een of meerdere planeten zal worden vernietigt, de zon ergens handers heen zou kunnen zweven omdat het dan de aantrekkingskracht onstabiel zou maken.

Het is gewoon het beste om af te wachten totdat de wetenschappers hier meer over hebben uitgevonden. En het is zeker een goede vraag, want het zet mensen tot denken.