Is het mogelijk om met een sterrenkijker planeten te zien?

Wisten we dat er andere planeten waren voordat een satelliet bestond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je kunt zelfs zonder sterrenkijker planeten zien. Venus is regelmatig met het blote oog waarneembaar.
Als je een goeie verrekijker of sterrenkijker hebt kun je er zelfs nog meer zien.
Misschien interessant voor je om eens langs een planetarium te gaan. Zij kunnen je precies uitleggen waar en wanneer welke planeten waar te nemen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
En om antwoord te geven op je vraag: Ja, voor er satellieten waren wist men ook al dat er planeten waren. Dit is ook waardoor ze ontdekt hebben dat de aarde om de zon draait en niet andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, en nog wel meer. Maar Venus is voor veel mensen, zelfs zij die er geen verstand van hebben, wel heel goed herkenbaar. Veel helderder dan de sterren en ook groter!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor het antwoord

Andere antwoorden (2)

Het licht er aan hoeveel hij versterkt, met een normale sterrekijker. Kun je normaalgesproken geen planeten zien, maar eens in de zoveel tijd staat een planeet dichtbij aarde en kun je hem zien. En je kunt de maan ook zien dus dat is ook een planeet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan ook zonder sterrenkijker de planeten zien. Als leek kun je ze alleen niet onderscheiden, van de sterren.

De sterrenkijker was er al voor de satelliet en met de sterrenkijker zijn er wel degelijk al andere planeten gezien.