wat is warmer een blauwe ster of de zon en heeft grote daar iets me te maken?

ik dacht dat een blauwe ster warmer is dan de zon omdat blauw vuur ook warmer is dan rood vuur. maar heeft grote hier ook iets mee te maken of is een blauwe ster wel degelijk warmer?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

De golflengte van blauw licht is kleiner dan van geel licht. Als je kijkt naar hertzsprung-russell diagram zijn blauwe sterren inderdaad warmer. (google dat maar). Het blauwe licht kan ook duiden op een naar ons toe bewegende ster. Dit noem je dan blauwverschuiving en wordt veroorzaakt door het dopplereffect.

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik heb het diagram even voor je opgezocht. Op de horizontale as zie je de temperatuur in Kelvin met de bijbehorende kleur, uitgezet tegen de helderheid op de verticale as.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe groter een ster is , (als begintoestand) hoe sneller hij door zijn brandstof heen is en hoe heter hij wordt.
Onze zon is een vrij kleine ster en leeft daarom heel lang
pakweg de helft van zijn leven zit er op.

Een ster die als blauwe reus begint leeft zeer veel korter, misschien maar een miljoen jaar, daarbij geeft hij door zijn omvang veel meer energie af van een hogere kleurtemperatuur tot wel meer dan 20 000 graden.
Zou onze zon een kleine blauwe ster zijn, dan zouden wij hier niet kunnen leven omdat de energie die hij dan uit- zendt veel hoger is .

Overigens is de zon vanaf zijn start periode 25% feller geworden.
Dus een lichaam met een zelfde oppervlak die thermisch blauw licht afgeeft is VEEL heter dan hetzelfde voorwerp wat wit licht afgeeft.
Toch geeft de zon door zijn protuberansen licht af tot in het Rontgengebied en alle golflengten die daar onder zitten. dus geeft onze witte zon wel degelijk ook blauw licht af en niet zo een beetje ook!
Denk maar aan de UVA straling, die is korter dan blauw en zelfs purper.

Een ster die we als blauw zien zendt dus in verhouding minder rood en groen uit en dan overheerst de kleur blauw
Omdat sterren thermostralers zijn zenden ze heel veel golflengten licht uit (een continuespectrum) waardoor je aan de kleur zijn temperatuur kunt bepalen.
Dat kan alleen bij thermostralers, een blauwe lamp bijvoorbeeld hoeft niet warmer te zijn dan een rode lamp,
bij LED's zie je dat ook, ze zenden veel licht uit maar worden niet erg warm. Het zijn dan ook geen thermostralers.