Op wat planeten, meteoren, sterren, satellieten na niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan waren er toch geen satellieten..
Wat bedoel je met lucht en ruimte ? De atmosfeer op de aarde of de zuurstof in het bijzonder. (vast niet de ruimt als in "buiten de dampkring)
In beide gevallen zouden mensen iets anders gebruiken voor de ademhaling. Dat zou de evolutie wel geregeld hebben. Anders zouden we uitsterven.
Als er geen luchtdruk zou zijn, dan zouden we denk ik wat wiebelig worden. Om ons heen hebben we aan alle kanten 1 bar druk, dat houdt je zowel voor als achter tegen. Alles zou wel sneller verplaatsen en minder afremmen, omdat tegelijk ook de weerstand ontbreekt. Allemaal een superworp en supersprong.
Je verbruikt minder energie nodig, dus minder voedsel. Tenzij je weer meer energie gebruikt om niet om te vallen. Maar even door-filosoferend: minder voedsel, minder te verbouwen, minder honger. Tenzij de mens een manier van ademen (ipv zuurstof) heeft die weer veel meer energie kost (bacteriën geven de voorkeur aan zuurstof, als ze zowel met als zinder zuurstof kunnen leven. Dat kost minder energie)

Ben benieuwd wat anderen bedenken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
K bedoel hè heelal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heelal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je de vraag verkeerd begrepen hebt, en Roland het juist beantwoord heeft. Evolutie regelt niks, mutatie ontstaan spontaan en verbeteren of verslechteren de kans op overleving. De evolutie is er niet om ons in leven te houden. Alleen dieren die geen lucht(zuurstof) nodig hebben zouden overleven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh dat ziet er heel stom uit, maar ik was dus al begonnen met typen voordat sanderm5 reageerde :D.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
afgezien dat ik de vraag anders begrepen heb, mutaties (spontaan of niet) veroorzaken in mijn optiek een verandering in een levend wezen. Het wezen met de handigste mutaties kan het beste overleven in een veranderende omgeving. Dat heet evolutie, dacht ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan je je ook niet aanpassen aan een zuurledig klimaat. Je moet nou eenmaal stoffen verbranden en dat moet nou eenmaal met zuurstof. Het kan gewoon niet anders. Je luchtdruk verhaal is een beetje wankel en niet echt logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarover en waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jorryt:
Veel bacteriesoorten kunnen wel degelijk zonder zuurstof voedingstoffen verbranden. Sterker nog, zuurstof is dodelijk voor bacterieën zonder een special enzym. Mensen zijn er nog niet zo goed in, dat ben ik met je eens. En het zou ook iet moeten: kost veel en levert weinig energie op bij bacteriën dan. En wat dat wankelen betreft: stel je de lucht voor als een zwevende ballenbak. Aan alle kanten duwt dat tegen je aan, je kan moeilijk naar voren, maar je valt ook niet zomaar om. Als nu opeens het aantal ballen halveert, of nog minder wordt, dan kan je opeens veel gemakkelijker naar voren, achter en opzij. Maar omdat je gewent bent aan een bepaalde druk, zal dat heel raar voelen en ga je wankelen.
Maar als je tegenargumenten hebt, ik hoor ze graag
Niets, dus vacuüm.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ruimte/kosmos/universum/heelal?
Het heelal zit "vol" met materie en energie.
Met de hedendaagse kennis is het opgebouwd uit grote groepen superclusters en clusters, die samen met slierten sterrenstelsels een draderig netwerk vormen waartussen zich enorme superholtes bevinden. Daarin bevinden zich weer duizenden sterrenstelsels. Al met al zeer gecompliceerd voor de leek.
Vergeet daarbij niet de diverse soorten straling en de zaken die ik weer vergeten ben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
donkere energie en donkere materie, alleen weten ze nog niet wat dat is en natuurlijk normale materie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook plekken met niks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jorryt: huidige theorie suggereert dat alle ruimte wat geen materie is, gevuld is met donkere materie of misschien wel anti materie. er zijn dus geen "lege" plekken.
In zeer lage dichtheden en enorme hoeveelheden komen allerlei deeltjes voor: fotonen, neutrino's, atomair en moleculair waterstof,vrije protonen en elektronen. In de ruimte kunnen ook reuzewaterstofatomen (0,3 mm doorsnede) voorkomen die ontstaan op plekken met veel protonen en vrije elektronen. Sterren ontstaan uit grote wolken moleculair waterstof.

Verder is er nog de ruimte zelf die zelf ook allerlei eigenschappen heeft, die de ruimte in het universum onderscheiden van een willekeurige mathematische abstracte ruimte.

Om de modellen voor sterrenstelsels en kosmologische modellen kloppend te krijgen moet er ook "materie" aanwezig zijn die niet te vinden is met meetinstrumenten, maar zich kenbaar maakt doordat de som van de massa van alle waarneembare sterren, stofwolken en zwarte gaten niet voldoende is om de sterrenbewegingen te verklaren.

De donkere energie wordt veronderstelt de versnellende uitdijing van het heelal als geheel te verklaren.

Van de laatste twee is eigenlijk niets bekend, het zijn slechts veronderstellingen om modellen kloppend te krijgen. Toch was ook het neutrino eerst ook zo een soort lapmiddel om vergelijkingen kloppend te krijgen en is het deeltje later aangetoond. Mogelijk komt de aard van de donkere materie en energie later nog aan het licht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de lege ruimte is er niets anders dan ruimte, die leeg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het allerkleinste niveau heeft ruimte een korrelige structuur (Plancklengte zeg 10 min 35 (0, en dan 35 nullen) en is gevuld met deeltjes die komen en gaan (soort ruimteschuim), ruimte vertegenwoordigd een soort energie. Helaas is onbekend wat de bron is en waarom dit is zoals het is. Daarom deidt de ruimte ook uit, terwijl je door zwaartekracht zou verwachten dat ruinte zou gaan krimpen......