als je op de maan van de nacht kant naar de dag kant loopt is der onder is weg daar ergens een een temeretuur van zo 20 28 graden ?

Toegevoegd na 24 minuten:
of der op de maan een tempetuur ergens tegen komt als je van de nacht kant naar de dag kant loopt daar onder weg bedoel ik of het daar zo 28 20 graden kan zijn ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, er is geen zone waar het langer dan een paar seconden kamertemperatuur is. Dat komt doordat de maan geen atmosfeer heeft, waardoor het opwarmen en afkoelen heel erg snel gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het antwoord dus ja, maar hooguit een paar seconden :P
Op de maan is het aan de zonkant meer dan +160 graden en aan de schaduwkant meer dan -100 graden. Als jij dus op die lijn gaat staan wordt je zowel bevroren als geroosterd. Niet doen dus ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou dat echt zo'n scherpe lijn zijn?
Zou wel grappig zijn, maar ik denk dat dit anders bedoeld wordt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee zo scherp kan die lijn nooit zijn. Daarom -1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat jij niet gehinderd door enige kennis en zonder bewijs of bron minnen uitdeelt is mij allang bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omg, ontzettende facepalm dit haha.
JIJ beweert dingen die niet eens in je EIGEN bron staan. En dan ga je mij verwijten dat ik geen bron heb?
Als iemand beweert dat paddestoelen eigenlijk kabouterhuisjes zijn, dan hoef IK geen bron aan te dragen waarin staat dat dat niet zo is hoor. Als je hier een antwoord gaat geven met een bepaalde bewering erin, dan is het JOUW taak om met bronnen/onderbouwingen te komen.
Oh en voor dat verwijt aan mijn adres, wat overigens geheel onterecht is omdat ik mijn kennis altijd staaf met bronnen, krijg je een melding aan je broek knul ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pardon ik ben geen knul maar een vrouw. En weet jij wel wat ;-) betekent? Ik zal het even uitleggen: ;-) betekent dat je het antwoord met een korreltje zout moet nemen. En nu maar gauw je beklag gaan doen, knul!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En ken jij het spreekwoord "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet" ? Want zo ongeveer alles waar je mij nu van beschuldigt dat doe je zelf.
Ten eerste, wat heeft iemand aan een antwoord met een korreltje zout? Volgens mij komen mensen hier omdat ze op zoek zijn naar een antwoord op een vraag waar ze iets aan hebben.
Ten tweede, je verwijt mij geen bron te geven maar je geeft zelf geen bron in je antwoord.
Ten derde, als je antwoord toch al niet serieus was, waarom begin je dan met van die nare sneren als "gehinderd door enige kennis en zonder bron", als het toch allemaal niet zo serieus bedoeld is?
Ten vierde, je verwijt mij in de persoonlijke berichten dat op "al mijn antwoorden veel reacties zijn". Ten eerste is dat nogal een disputabel verwijt omdat het niets negatiefs inhoudt om reacties te krijgen, ten tweede bewijzen de reacties op jouw antwoord dat je misschien eens in de spiegel moet kijken.
Ten vijfde, je vertelt mij in alle wijsheid die je op jouw leeftijd toch zou MOETEN hebben, dat ik moet nadenken voor ik hier iets "neerplemp".
Nou MEID, want ik was er inderdaad even vanuit gegaan dat alleen knulletjes zich zo belachelijk kunnen gedragen, laat ik je dit advies geven: zoek hulp, want het is nog niet te laat om verder te komen in het leven. Sterkte ermee ;)
(en dat was een sarcastische knipoog, want die zijn er ook)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drommels, wat een gevit ;)
Ik had overigens ook niet door dat door die smilie het antwoord met een korreltje zout moest worden genomen.
Maar om daarom nu zo te vitten? :) :P :D ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@jOve, in mijn PB aan jou schreef ik dat ik niet weet of al die reacties opp jouw antwoorden positief of negatief bedoeld zijn omdat ik er geen zin in heb om dat na te trekken maar dat vermeld jij hier niet, dus je geeft een valse voorstelling van zaken.
Over het algemeen geef ik zeer serieuze, en niet wijsneuzige, antwoorden; vaak ook met bron. Over de vraag hier of er op die scheidslijn tussen dag en nacht op de maan een zone is met een gematigde temperatuur van 20 à 28 graden kan ik geen literatuur vinden. Vandaar dat ik mijn eigen antwoord afsloot met een ;-) want wellicht klopt het niet. Jij geeft mij daarna een min, wat ik niet erg vind want ieder mag zijn eigen mening hebben en uiten. Maar wat jij erbij schrijft is niet in de haak.
"Nee zo scherp kan die lijn nooit zijn. Daarom -1" De woorden KAN en NOOIT zijn hier niet op hun plaats daar jij het evenmin zeker weet als ik. Als jij wél zeker weet dat jouw bewering juist is moet je met een bron komen knulletje..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ok mevrouw ik heb wel een goeie bron, komtie: mijn ogen!
Zelfs met het blote oog kun je zien dat de grens van het verlichte deel van de maan naar het donkere deel geen scherpe rand is. Dus op ware grootte zal het waarschijnlijk (gezien de rotatiesnelheid van de maan) wel uren duren voordat je van het absolute donkere deel in het absolute verlichte deel komt, oftewel de zonsopkomst of zonsondergang is niet acuut. Maar dat had jij in al je wijsheid allang kunnen bedenken. Dan had je ook geen antwoord hoeven geven dat "je niet zeker wist", en dan had je ook mijn min niet gehad die je volgens mij onderhand een jaar van je leven heeft gekost haha. Over je leven gesproken: get on with it!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En, wat zeggen de geleerden ervan knulletje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit:
http://www.dutch.nl/rcott/astrques.htm Door het ontbreken van een atmosfeer treden grote temperatuurverschillen op tussen een Maan-dag en Maan-nacht. Echter deze temperatuurovergang zal redelijk geleidelijk verlopen , immers ten dele door de relatief langzame asrotatie (gem. 29,5 dagen (siderisch)) en de geleidelijke overgang van strijkend zonlicht naar meer loodrecht invallend doordat de Maan een bolvormig lichaam is. Kortom, de overgangen tussen dag en nacht op de maan (zonsopkomst en zonsondergang) is niet eens de enige reden voor temperatuursovergang. Gedurende de dag gaat de temperatuur ook geleidelijk naar dat maximum toe, vanwege de invalshoek van het zonlicht. Dus om terug te komen op mijn allereerste reactie: deze overgang kan nooit zo scherp zijn. I rest my case.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welgefeliciteerd knulletje! Je hebt goed je best gedaan jOve; het kost niet mij, maar jou een jaar van je leven om je gelijk te halen. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oeh dit doet pijn of niet? Nog even een nare opmerking erbij voor je eigen genoegdoening :P
En volgende keer niet meer doen he mevrouw? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee knulletje [omdat je het zo graag hoort ;-) ], ik zal het nóóóit meer doen! Blij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, te laat valentijnraw. Maar ik zal eens kijken of er ergens anders al weer iemand onzin aan het verkopen is.