Nee elke dag wat verder naar links (20 graden) op het Noordelijk halfrond. Na zo een dertig dagen (een maand) is hij weer rond (360 graden).

Ook de hoogte van de maan varieert, dat is wat lastiger in te zien en heeft te maken met de schuine stand van de aardas ten opzichte van het vlak van aardbaan om de zon en de schuine stand van de baan van de maan ten opzichte van het vlak van de aardbaan en de zon.

De maanbaan is niet gebonden aan de rotatiesnelheid van de aarde om zijn as (de duur van de dag) en de duur van een aardbaan om de zon (een jaar), en daarom herhaalt het patroon zich ook niet jaarlijks.

Sommige feesten zijn afhankelijk van maanstanden (Pasen, Ramadan) en verschuiven daardoor flink ten opzichte van het zonnejaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Niet dezelfde tijd want je hebt natuurlijk zomer- en wintertijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want hij draait niet precies 24 uur. google maar eens op maanstanden tabel