Waarom zijn er 2 woorden voor onze planeet?

De aarde en de wereld, want wat is eigenlijk het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De aarde is de naam van onze planeet en de wereld is een "verzamelnaam" voor het geheel van menselijke beschaving (landen, steden, etc...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat met de aarde alleen de planeet aarde bedoelt wordt, dus de globe waar we op leven, en dat de wereld veel ruimer is, onder de wereld vallen bijv. ook de andere planeten en wat er verder nog allemaal is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek de definites maar op in het woordenboek ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je legt nu aarde vs. heelal uit.
Wij leven IN deze wereld en OP deze aarde.

Aarde = de planeet zelf
Wereld = omgevingsgerelateerd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is de aarde niet de gehele bol waar we op leven. En de wereld alleen het buitenste gedeelte van die bol, waar er geleefd wordt(door mensen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat het twee verschillende dingen zijn die je even moet begrijpen voordat je het verschil ziet.

Aarde is de naam voor planeet waarop wij leven.

(Wiki:De wereld is de antropocentristische betekenis voor de aarde, waarbij het niet gaat over de planeet zelf maar over het geheel van menselijke beschaving (de landen, de steden en het internet).

Zo zeg je:"Hij is niet van deze wereld." daarmee geef je aan dat er mogelijk nog meer werelden zijn. In de literatuur zijn er ook allerlei andere werelden gecreëerd.
Ook kan de wereld vergaan maar Aarde intact blijven en net zoals andere planeten levenloos rondjes om de zon blijven draaien.

Wereld kan ook als synoniem voor Aarde worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn waarschijnlijk wel meer woorden voor onze planeet en aarde en wereld mag je als synoniemen van elkaar beschouwen.
Natuurlijk zijn er ook verschillen tussen deze twee woorden, maar die hangen af in welke toepassing je de woorden toepast.
Aarde komt van het Griekse eraze (ter aarde) en heeft diverse betekenissen, b.v.:
* de planeet die wij bewonen
* vaste grond (aarde) onder je voeten hebben
* de aardbol die wij bewonen
* de begane grond (zich ter aarde werpen)
* het gehele mensdom (juich aarde! juicht alom de Heer!)
* etc.

Wereld, het eerste woord is 'weer' (man) en het tweede 'oude' (leeftijd).
* het heelal, de hemel, de aarde en alles wat zij bevatten (God schiep de wereld in zes dagen)
* een hemelbol, een hemel lichaam of een systeem van hemellichamen
* het aardse bestaan (in deze wereld is niets volmaakt)
* de aarde m.n. de gedachte van hetgeen zich erop bevindt. (ter aarde komen, ter wereld komen, geboren worden)

Je ziet dat het soms om verschillende betekenissen gaat, maar in b.v. het laatste voorbeeld zijn de woorden synoniemen van elkaar.

Het hangt dus van de toepassing af of er wel/niet verschillen tussen de twee woorden zijn.