(Hoe ) komt een zwart gat aan zijn einde?

Met een grote knal, een sisser of een niks?
Of groeit hij eindeloos door?

Kortom: Hoe ziet het einde van een levenscyclus van een zwart gat eruit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Staat opeens een kei-harde muur...

Antwoorden (2)

In de laatste momenten van het ‘leven’ van een zwart gat verdampt er ineens veel meer ‘gat’, en zendt hij een verblindend licht uit. Op het allerlaatste moment wordt in een bijna onmeetbaar korte tijdspanne een gigantische hoeveelheid materie omgezet naar straling en deeltjes.

Neem een atoombomexplosie, doe dat keer een miljard en je hebt een idee van de kracht van zo’n instorting!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwart gat komt aan zijn einde doordat het continu Hawkingstraling uitzendt - zie de Bron hieronder. Door het uitzenden van die straling wordt het zwarte gat lichter.

Hoe zwaarder een zwart gat, hoe minder Hawkingstraling het uitzendt.

Dat betekent dat een zwaar zwart slechts heel langzaam "verdampt". Maar naarmate het meer massa heeft verloren, en dus lichter wordt, zal de "verdamping" steeds sneller gaan. Het laatste restje van het zwarte gat (dat dan nog maar heel weinig weegt) zal heel snel "verdampen" - het zwarte gat eindigt dus met een felle lichtflits.

Natuurlijk wordt een zwart gat alleen dan kleiner door deze Hawkingstraling, wanneer het meer massa verliest aan Hawkingstraling dan het ontvangt door materie op te zuigen.

In het huidige heelal worden *alle* zwarte gaten zwaarder - ook zwarte gaten die geen materie om zich heen hebben die ze kunnen opzuigen. Zulke zwarte gaten verliezen weliswaar een beetje energie doordat ze Hawkingstraling uitzenden, maar daar staat tegenover dat ze *meer* energie ontvangen doordat ze de kosmische achtergrondstraling opzuigen.

Ter vergelijking: de Hawkingstraling van een zwart gat dat dezelfde massa heeft als onze zon, komt overeen met een temperatuur van 60 nK (60 miljardste van een Kelvin). De temperatuur van de kosmische achtergrondstraling is ongeveer 2,7 K, dus vele malen hoger.

Het "verdampen" gaat overigens uitermate traag. Neem een zwart gat met dezelfde massa als onze zon. Wanneer dat zwarte gat nooit meer materie kan opzuigen, en wanneer we de kosmische achtergrondstraling niet meerekenen, duurt het [een 2 met 76 nullen erachter] jaren voordat het zwarte gat zal zijn "verdampt". Mét kosmische achtergrondstraling duurt het "verdampen" zelfs nóg langer.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is wél het juiste antwoord +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus de lichte zwarte gaten verdampen.
En de zware zwarte gaten zenden minder Hawkins straling uit.
En *alle* zwarte gaten worden nu zwaarder. Stel nu een zwart gat met een oneindige aanvoer? Die wordt in toenemende mate zwaarder en zijn straling steeds minder. En hoe komt dan zo'n superzwaar zwart gat aan zijn einde?
Cryofiel
12 jaar geleden
*Alle* zwarte gaten verdampen. Lichte verdampen snel, zware verdampen uiterst traag. Zwarte gaten worden nu zwaarder doordat de ingevangen kosmische achtergrondstraling meer energie bevat dan wat er door verdamping verloren gaat. Een superzwaar zwart gat komt uiteindelijk ook aan zijn einde, maar dat zal ontzettend lang duren. Zo'n gat verdampt namelijk maar heel minimaal. Zijn massa zal pas afnemen wanneer het heelal zover is uitgedijd - en afgekoeld - dat de ingevangen kosmische achtergrondstraling minder is dan wat het zwarte gat verdampt. Vanaf dat moment verdampt het zwarte gat meer massa dan het nog invangt. Het wordt geleidelijk lichter, zal daardoor sneller verdampen, om uiteindelijk in een lichtflitsje te verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Stel nu een zwart gat met een oneindige aanvoer?" Er is geen oneindige aanvoer. Dan zou er oneindig veel massa moeten zijn die niet van elkaar afvliegt. Ten eerste is het de vraag of er oneindig veel massa is (lijkt me niet), ten tweede dijt het heelal (momenteel in elk geval) uit waardoor de dichtheid buiten het zwarte gat lager wordt. Even vooropgesteld dat er niet oneindig veel massa is: als mijn veronderstelling daarin klopt, dan is je vraag hetzelfde als 'wat als God niet bestaat, maar wel een vliegend spaghettimonster die de baas in het heelal is'?
Die vraag is even nutteloos. Ook zou je andere natuurwetten hebben als er oneindig veel massa zou zijn. Zwarte gaten zoals we die nu kennen zouden dan waarschijnlijk sowieso al niet bestaan. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegend_Spaghettimonster