wie heeft neptunus ontdekt John Couch Adams of uRBAIN Le verrrier en waarom volgens jou?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is niet helemaal duidelijk. Maar volgens mij allebei niet.

Galilei ontdekte hem al in 1613, maar dacht toen dat het een ster was, al zag hij dat ie sneller bewoog dan de andere sterren op de achtergrond.

De Engelse student John Adams rekende uit waar die mysterieuze achtste planeet zich ongeveer moest bevinden. Niemand geloofde zijn voorspelling, totdat de Fransman Urbain Leverrier met dezelfde uitkomst kwam

Duitse astronoom Johann Galle gebruikte toen zijn telescoop en zocht naar de nieuwe planeet op de voorspelde plek van Adams en Leverrier. De berekeningen klopten en hij vond inderdaad de achtste planeet, op 28 september 1846. Er was nu wel een klein probleem: wie ging er met de eer van de ontdekking vandoor: Adams of Leverrier. Uiteindelijk draaide het uit op een compromis en werden beide heren geëerd. Maar achteraf bleek dat de berekeningen toch niet helemaal klopte.
Als Johann Galle een paar jaar eerder naar de planeet op zoek zou zijn gegaan, had hij de planeet op een heel andere plek gevonden dan Adams en Leverrier hadden voorspeld.

Voor mij is de ontdekker Galilei. Als hij betere middelen had gehad in zijn tijd, was de eer naar hem gegaan.

http://wetenschap.infonu.nl/sterrenkunde/2758-neptunus-achtste-planeet.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar van beide door jou genoemde heren was Adams toch wel de eerste! (maar Galle vond hem weer daadwerkelijk!)