In essentie: het overblijfsel van de supernova van een extreem zware ster dat in zijn eigen zwaartekrachtput is weg gezakt.

Dat wegzakken klinkt misschien raar maar het is de beste uitleg die er tot nu toe is.

Ieder object met massa vervormd de ruimte om zich heen een beetje. Dit effect echter is pas sterk genoeg om redelijkerwijs te zien extreem zware objecten zoals sterren en melkwegen.

Zo'n zwaard object vervormd de ruimte om zich heen zo sterk dat er een soort lens effect op treed (de hubble telescoop heeft hier mooie foto's van) omdat het licht in een 3 dimensionale ruimte nu eenmaal rechtdoor gaat, alleen loopt die 3 dimensionale ruimte als het ware niet meer rechtdoor.

Als een object maar klein en zwaar genoeg is kan het dat les effect zo enorm sterk maken dat het zelf onzichtbaar wordt. Er wordt wel eens gezegd dat het licht niet kan ontsnappen maar dat is niet helemaal waar. Licht heeft geen massa en hoeft zich niet druk te maken over een ontsnappingssnelheid (dat gezegd: de ontsnappingssnelheid mag op zich best hoger zijn dan 300000 km/s). Daarbij zou in dat geval helemaal niks uit een zwart gat kunnen komen en er zijn bewijzen genoeg dat ze constant energie uitstoten (zijn ook mooie foto's van gemaakt) en in feite wit heet zijn (alleen niet in het zichtbare spectrum). Zwarte gaten hebben zelfs de neiging om te ontploffen. Dat je geen licht (of in geval van de foto: röntgenstraling) direct uit het zwarte gat ziet komen komt omdat het de ruimte om zich heen zo sterk heeft vervormd. Niet zo zeer omdat het alles vasthoud. Het eigenlijke lichaam/de massa van het zwarte gat kan gemakkelijk een stuk kleiner zijn in diameter dan het zwart deel (event horizon) dat je waar neemt op foto's.

Om dit voor te stellen kan je het beste een dunne plastic inpak folie pakken en die voorstellen als de 3 dimensionale ruimte die we iedere dag om ons heen zien. Teken er voor het gemak evt. mooi vierkante hokjes op ter verduidelijking.

Leg er nu een knikker op. Je zie dat de knikker iets weg zakt maar nog steeds boven het folie oppervlak uit steekt. Stel je nu voor dat een lichtstraal de oppervlakte van de folie volgt. Bij de vervorming maakt het dan een kleine buiging om de knikker heen (zoals ook je hokjes vervormd zijn). Dit is het lens effect in de ruimte.
In geval van een zwart gat is de knikker zo ontzettend zwaar dat de bovenkant van de knikker onder het oppervlak van de folie ligt. Wanneer je dus over het oppervlakte van de folie kijkt (in de 3 dimensionale ruimte) zie je de knikker zelf niet meer maar alleen een gat. Energie die dan uit het gat komt zie je pas als het boven de oppervlakte van het folie komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

dat is een plek waar er niets is, met een zwaartekracht vele malen hoger dan de zon, waar alles in weggezogen wordt, ook licht
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Onzin. Antwoord alsjeblieft alleen als je weet waar je het over hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zie jou antwoord nergens staan
Een zwart gat is een bijzonder hemellichaam, waaruit geen licht of materie kan ontsnappen als gevolg van zijn sterke zwaartekrachtsveld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn verscheidene theorien. Oa 1 die geeft dat ergens anders een tegen overgesteld is, waar alles weer uit komt. Dit is een wormhole.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een wormhole is wel iets anders. Dat zijn plekken waar de zwaartekracht juist niet is of en dergelijke kromming veroorzaakt waardoor en als het ware neen gat komt in de tijd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geef alleen maar door wat ik zag op Discovery channel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je bedoelt bonghole
Ooit heeft er op die plaats een planeet gestaan. Deze is omdat hij 'leeg' is geraakt ge implodeert en daardoor is er zoveel kracht onstaan dat alle overgebleven materie in een oneindig klein balletje is gepropt. Dit bolletje heeft de massa van honderden aarde planeten bij elkaar en heeft dus ook de zwaartekracht / aantrekkingskracht van al die planeten in één bolletje. Deze is zo groot dat een planeet in de buurt wordt aangetrokken, in het bolletje geplakt. De massa van het zwarte gat wordt hierdoor groter waardoor de kracht ook weer groter wordt. Zwarte gaten worden dus altijd groter en sterker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zwart gat ontstaat doordat een zwaar hemellichaam (een grote ster) 'uitgebrand' is. Als een ster groot genoeg was gebeurt dit met een super nova. Deze super nova is een implosie (tegenovergestelde van explosie, waar iets uit elkaar knalt, gaat bij implosie alles in elkaar). Hierdoor is een een ongelooflijke hoeveelheid massa op één punt. Massa veroorzaakt zwaartekracht, waardoor meer massa wordt aangetrokken. Zelf licht (bestaat uit fotonen) word aangetrokken. De grote krachten van een zwart gat zouden ook tot gevolg hebben dat de snelheid van tijd veranderd naarmate je dichterbij het centrum komt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zwart gat is een bijzonder hemellichaam, waaruit geen licht of materie kan ontsnappen als gevolg van zijn sterke zwaartekrachtsveld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die vraag valt niet eenduidig te beantwoorden. Wij als mens speculeren hierover. Maar we zijn er nooit geweest om het te kunnen verklaren.
We kijken via verrekijkers en geven er een draai aan om het voor ons logisch te verklaren.