gisteravond een meteoriet zien vallen, hoe groot zou die geweest zijn?

Van af mijn stoel was hij wel 10 cm. groot met een staart erachter. Je kon hem enkele seconden zien, hij viel van uit het zuiden. Kun je ongeveer uitrekenen hoe groot hij dan is geweest en zo ja, hoe bereken je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De grootte van een meteoriet is onmogelijk in te schatten door er op afstand naar te kijken, je hebt geen referentie hoe ver weg de meteoriet is en bovendien is het lichtverschijnsel groter dat de eigenlijke meteoriet zelf.
Verder neemt tijdens de baan door de atmosfeer de massa van de meteoriet voortdurend af omdat er steeds materiaal uit het object verdampt.
Van de meteoriet van Glanerbrug wordt aangenomen dat hij bij binnentreden van de atmosfeer 20 tot 200 kg was, terwijl minder dan 1 kg het aardoppervlak bereikte.
De door jou genoemde 10 cm zegt al helemaal weinig als je er niet bij vermeldt met welke afstand je die 10 cm refereert: 10 cm op armlengte afstand zou op 10 kilometer al een kilometer groot object zijn, 10 cm op 1000 meter zou op 10 kilometer één meter opleveren.
Op onderstaande link kun je meer over meteorieten lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij heb ik die ook gezien! Was het tussen 8 en 9 uur gisteravond?

De grootte van een meteoriet kan variëren. Het zijn stukken puin uit de ruimte die door de wrijving in de atmosfeer verbranden.
Een meteoriet kan 1 kubieke meter groot zijn, maar ook veel groter zelfs. Ook veel kleiner hoor, bijvoorbeeld ter grootte van een baksteen.

De felheid van een meteoriet zegt niets over de grootte. De helderheid zegt tevens iets over hoe ver hij van de aarde verwijderd is.