Hoe weet men hoe heet de zon is?

Hoe komen ze met apparatuur bij de zon, dit is toch niet te meten of is het puur een schatting? Laat staan de kern van de zon, men beweert ook te weten hoe warm dat is....?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Meetmethoden hitte van de Zon.

OPPERVLAKTE-TEMPERATUUR VAN DE ZON
-De temperatuur van de Zon wordt afgeleid uit de verdeling van het spectrum.
-Elk voorwerp zendt zijn warmtestraling uit, afhangende van de temperatuur van dat voorwerp.
-Uit de verdeling van de uitgezonden straling over de verschillende golflengten (kleuren) kan men de temperatuur van het oppervlak afleiden van het voorwerp dat die straling uitzendt.
-De oppervlakte van de Zon is ongeveer 5500°C.

BINNENKANT/KERN-TEMPERATUUR VAN DE ZON
-De temperatuur binnen in de Zon is niet direct te meten.
-Hiervoor heeft men slimme methodes bedacht om te weten te kunnen komen over dingen waar we niet bij kunnen.
-Wetenschappers maken modellen van de binnenkant Zon totdat deze voldoen aan alle natuurwetten die we kennen zoals: Zwaartekrachtwet, gaswet, wet van behoud energie etc.
-Een model wordt net zo lang aangepast tot de buitenkant, qua grootte, massa, temperatuur aan de buitenkant, en dezelfde verdeling van het zonlicht over de verschillende kleuren zijn.
-Uit zulke modellen volgt dat de temperatuur in het centrum van de Zon ongeveer 15 miljoen°C moet zijn.
-Men gebruikt dezelfde methode om dingen te weten te komen over andere plekken waar we niet bij kunnen, zoals ook de binnenkant van onze aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elk soort straling is te ontleden. Dus ook de zonnestralen. Daaruit is met een formule de temperatuur te leiden van de bron.