Hoe weet men hoe oud onze zon ( of welke andere ster dan ook ) zal worden ?

Wikipedia: "Onze zon is momenteel een ster van klasse G2, dat betekent dat zij een gele ster is, veel heter en zwaarder dan de gemiddelde ster, maar veel kleiner dan de blauwe reuzensterren. De berekende levensduur van een ster als de Zon, dat wil zeggen de tijd waarin kernreacties haar van energie voorzien, bedraagt 10 miljard jaar.

De levenscyclus van de Zon is grofweg te verdelen in vier fases. In elk van die fases ziet de Zon er heel anders uit en verkrijgt zij haar energie uit een andere bron:"

Nu mijn vraag verduidelijkt :

Men weet kennelijk de levensloop van alle soorten sterren over de loop van miljarden jaren.... Zodoende weet men dat de zon nog +-5, 5 miljard jaar te gaan heeft...HOE kan dat geweten/gemeten (maar vooral BEWEZEN) worden terwijl dit pas een paar duizend jaar onderzocht wordt ? Zijn dit exacte berekeningen op basis van wetenschappelijke feiten/waarnemingen , en welke dan ? Of zijn dit "aannames " ? " verwachtingen" Hoop ?

In hoeverre ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

We kunnen in het heelal talloze sterren zien in alle stadia van hun ontwikkeling. Zoveel, dat we precies kunnen zien wat er het lot is van bejaarde sterren. Alleen sterren met een hele kleine massa worden geen 'rode reuzen'. Maar onze zon valt daar niet onder. Van alle waarnemingen die we kunnen zien, kunnen we met grote mate van zekerheid voorspellen dat de zon tegen die tijd een ruimte zal innemen die 200 keer zijn huidige grootte zal zijn. We kunnen dat niet bewijzen. Maar wel voorspellen aan de hand van de miljoenen andere sterren.
Net zoiets als je een pen laat vallen. We kunnen niet bewijzen dat ie gaat vallen, maar wel voorspellen. En dat klopt redelijk.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Irene Little, Faculty, CASA, University of Colorado heeft deze vraag in het engels beantwoord in 2001. Zie volgende link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga dit es bestuderen. +1 thnx
de Zon is 4.6 miljard jaar oud (de leeftijd van de Zon is te berekenen aan de hand z'n samenstelling)
De beste schatting die we nu hebben voor de ouderdom van het Heelal is 13,7 miljard jaar, plus of min een paar honderd miljoen jaar. Deze schatting volgt uit hele nauwkeurige waarnemingen van de microgolven van de 3K-achtergrondstraling die ons vanuit alle richtingen bereikt. Die waarnemingen passen alleen bij onze modellen van de groei van het Heelal als het Heelal nu zo oud is.
Aan de hand van die waarnemingen kan men ook berekenen hoe lang de zon er nog zal zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze zeggen dat de zon honderd miljoen jaar oud word