Antwoorden (4)

De drie grootste sterren: KW Sagitarii, V354 Cephei en KY Cygni. Ze zijn alledrie zo’n 1500 keer groter dan onze zon.

Het gaat om KW Sagittarii op een afstand van 9800 lichtjaar, V354 Cephei op een afstand van 9000 lichtjaar en KY Cygni op 5200 lichtjaar van ons vandaan.
is dit op onze melkwegstelsel?
AlphaLimaSierra
ja
Van sterren die verder weg staan is de diameter moeilijker te bepalen. Van die sterren weten we dus domweg niet hoe groot ze zijn.
Er zijn honderd miljard sterren in ons melkwegstelsel en veel daarvan zitten achter ondoorzichtige stofwolken. Heel veel daarvan zijn niet ontdekt. Dus is je vraag niet met zekerheid te beantwoorden. Er is wel een lijstje van ontdekte "hyperreuzen", zie de bron. De grootste daarvan is WOW G84, die is 2000 maal zo groot als onze zon. Die staat op 163 000 lichtjaar afstand. Omdat hij niet met gewone telescopen te zien is heeft hij geen mooiere naam.
Dit is Vy canis Mayoris, VY Canis Majoris is de voor zover bekend de grootste en een van de helderste sterren van het nabije heelal. Het is een ster van het type rode hyperreus in het sterrenbeeld Grote Hond (Canis Major). De ster ligt op 4.900 lichtjaar van de aarde
Daar is nog wel de nodige discussie over. De dichtheid van de buitenste laag van die ster is minder dan van de corona van de zon en die tellen we ook niet mee. (Wel goed antwoord natuurlijk.)
In vergelijking tot veel sterren in ons melkwegstelsel is onze zon maar een ukkie.

En het gaat echt met de overtreffende trap:
Reuzen als Arcturus en Rigel verbleken weer bij nog veel grotere sterren als Betelgeuze die op hun beurt weer helemaal niets voorstellen bij de zogenaamde 'cepheiden': superreuzen waarvan de helderheid voortdurend verandert.
Als deze reuzen zo groot zijn als een basketbal, dan is de zon (!) nog kleiner dan een zandkorreltje. We zouden een microscoop nodig hebben om de aarde terug te vinden.

En als je dan denkt dat je alles gehad hebt, dan komt ineens de ster VY Canis Majoris om de hoek kijken die weer veel groter is dan de bekende Cepheiden.

VY Canis Majoris is een rode reus in het sterrenbeeld (zoals de naam al zegt) "Grote Hond". Het is zeker niet de helderste ster (omdat de oppervlakte relatief koel is) maar wel de grootste in onze melkweg.