als onze maan uitéén spat (door een grote inslag van een komeet ofzo) krijgt de aarde dan ook 'ringen' net als saturnus??

..het lijkt mij wel mooier dan onze saaie maan!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (4)

Geen gemakkelijke vraag! Maar interessant om dat even op te zoeken.

Vooreerst betreffende het ontploffen van de maan:
- we kunnen stellen dat de maan niet zomaar zal ontploffen. Overlaatst was er één van die sciense fiction films op televisie. Het exploderen van de maan is echter niet denkbaar. Het kan wel dat een voorwerp de maan raakt (dit valt vaker voor: de kraters op de maan). Dit voorwerp kan een meteoriet, asteroide of ander voorwerp zijn. Het kan voorvallen dat een fragment van de maan afbreekt. Nodeloos te zeggen dat als een fragment van de maan ons raakt, de gevolgen catastrofaal zullen zijn.

- mocht de maan dan toch totaal exploderen en geen van de fragmenten ons raakt (zo goed als ondenkbaar scenario) dan kan het zijn dat er zich ringen met brokstukken rond de aarde vormen. Mocht de maan toch exploderen in verschillende stukken is de kans nihil dat we ontsnappen aan de brokstukken...

Mooier om naar te kijken is mogelijk, maar je zal geen tijd hebben om ernaar te kijken en 'die mooie ringen' aan de hemel zal het laatste van je zorgen zijn, want zonder maan zal het leven op aarde dramatisch veranderen!
Zonder maan zou vanalles op aarde veranderen:

-de getijden (die er zijn door onderandere de zwaartekracht van de maan) met een direct gevolg op het leven in water.
-geen maanlicht met als gevolg verwarring bij dieren/planten
-de draaisnelheid van de aarde (de maan remt ons af), met een totale wijzigingen in het leven van de mens, als in het leven van dieren en planten.
-grotere kans op inslagen van 'voorwerpen' op de aarde (nu trekt de maan deze soms uit zijn baan waardoor ze ons missen)
-het zou harder waaien
- een mogelijkse verandering in de baan van de aarde rond de zon, dat dan weer een sterk gevolg heeft op alle leven op aarde en het klimaat.
- explosies in de ruimte met gevolg op het leven op aarde. Als brokstukken van de maan in aanraking komen met andere hemellichamen heeft dit mogelijks ook een gevolg voor het leven op aarde.
- de romantiek van de maan is verdwenen. Sommige mensen zeggen dat dit een grote invloed heeft op ons emotioneel welzijn. Dit is mogelijk.

Om het kort te zeggen: het leven op aarde zou compleet veranderen. We zouden het vermoedelijk niet meer herkennen van ervoor.

De vraag die je stelt is uiteraard hypothetisch, want zoals ik eerder vermeld heb is het weinig denkbaar dat we er levend vanaf zouden komen.

Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat ik er nog wou bijzetten, maar had niet genoeg tekens meer: bovenstaande zijn allen vermoedens van wetenschappers wat er zou gebeuren, vaak zijn deze vermoedens zeer goed onderbouwd en bijna zeker, maar het blijven vermoedens. We hebben geen feiten waarop we ons kunnen baseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een topantwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met de massa van de Maan verdeeld over een ring zal de Aarde niet van baan veranderen; da's alleen als de Maan helemaal weg is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het artikel dat ik hier onderaan vermeld, staat dat de maan in feite ook als 'goal keeper' dienst doet. Dit zou willen zeggen dat de maan in feite ook objecten voor ons opvangt, wat tot minder inslagen op aarde zou leiden. Het is een interessante opmerking die je daar maakt en ik kan er in feite niet zoveel over vinden... Ik kan me dan ook vinden in de opmerking die je maakt en het kan zeker kloppen! http://365daysofastronomy.org/2009/03/28/march-28th/ Groeten,
JJanom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
>:( ik wil t lezen maar t lukt niet door mn dyslexie.
Ik denk dat het erg moeilijk is om onze maan uiteen te laten spatten, omdat het (volgens mij) een zeer goede structuur heeft.

Ik ben geen sterrenkundige, maar ik hou mij wel met sterrenkunde bezig. IJsringen, zijn ringen waar ijs in zit. Zonder maan denk ik dat het 's avonds en 's nachts er donker is op onze planeet. Aarde zal zich dan wel aanpassen aan de verandering, zonder maan. Maar ik betwijfel of die verandering ringen krijgen is. Ik zal voor eerder voor een sterkere atmosfeer zijn.
Maar de maan heeft ook de aantrekkingskracht van eb en vloed, dus moet er daar ook een manier op worden bedacht.
Misschien is het dan, dat de aarde een groot brokstuk van steen (ben even de naam vergeten) aantrekt, zodat dat een nieuwe maan is. Dan noemen we die Maan 2 (lol).

Kortom: Geen idee.

Mvg,
MrMorrie1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze Aarde heeft mogelijks ooit een stofring gehad.
Maar die was zeker niet spectaculair.
Het gaat dan wel degelijk over een ‘stof -steen ring ’: dus niet te vergelijken met de ringen rond Saturnus en de andere gasplaneten . Voor ringen van gas en ijs bevinden wij (ook Mars , Venus en Mercurius) zich te dicht bij de Zon (temperatuur)
De grootste kandidaat om weer een stof en steen ring te krijgen is echter niet de Aarde , maar wel Mars ...Deimos een Marsmaantje komt steeds dichter bij Mars en zal binnen afzienbare tijd ontploffen.
Hypothetisch zou het kunnen dat de Maan ontploft ( net zoals de Aarde zelf) . De Maan is trouwens volgens een wetenschappelijk populaire theorie zelf ontstaan door een botsing van Theïa met de Aarde in het vroege Hadeïcum eon toen de Aarde nog half vloeibaar was.
Wat er precies zou gebeuren met de Maan bij een botsing met een groot hemellichaam is niet duidelijk en onderhevig aan wetenschappelijke gissingen (waaronder ook een ring). Maar een botsing is in praktijk wel mogelijk…. maar dan moet het botsende hemellichaam wel bijzonder groot zijn ...en geen meteoriet of zo ....maar iets van dezelfde omvang van de Maan
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik doe niet als de andere een hele verhaal van 5 alinea
dus ik zeg ja
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en waarom?