Geen kans.
De grotere asteroïden in de Asteroîdenbelt (waaronder ook Vesta en Ceres )' draaien in een vaste baan rond de Zon ,zoals de meeste planeten.
Het zijn de asteroïden en rotsblokken en kometen die een baan beschrijven die de Aarde kan kruisen , die een probleem kunnen vormen. Maar zelfs voor grotere stukken is de kans vrij klein op een paar duizenden jaren.
Dagelijks vallen er tientallen miljoenen kleine stukjes richting Aarde , en de meesten zullen de Aarde nooit bereiken en opbranden.

Toegevoegd na 1 uur:
Wat echter wel kan....en al meermaals gebeurde is dat wanneer Vesta of Ceres of andere hemellichamen (gelegen tussen Mars en Jupiter) in botsing komen met andere objecten ...en splinters daarvan een andere baan kiezen en op de Aarde terechtkomen .

Toegevoegd na 1 uur:
Lees: http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/110717_Dawn_Vesta
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op dit moment is die kans er niet. Vesta staat te ver af van de zon en komt niet in de buurt van de aarde. Momenteel is er een ruimtemissie naar de asteroide voor wetenschappelijk onderzoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vesta draait rustig zijn rondjes rond de zon in de planetoïdengordel. Zo eens in de 100-zoveel miljoen jaar doorkruist de arm (van ons sterrenstelsel)waarin ons zonnestelsel zich bevindt een gebied met meer massa (ik geloof een (overblijfsel van een ander) sterrenstelsel). Dan worden ook de objecten in de planetoïdengordel verstoord en zullen een aantal objecten daar hun baan rond de zon verlaten en mogelijk een planeet raken. Verder is ‘t de vraag of de grootste objecten hun baan rond de zon zullen verlaten, want die zijn veel moeilijker te beïnvloeden op dit punt.
Maar als het dus al gebeurd, is ‘t een kwestie van miljoenen jaren vanaf nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vesta is een planetoide.

Het woord Asteroïde is een lelijke vertaling van het Amerikaanse woord asteroid. Letterlijk betekent dit 'sterretje'. Maar Vesta is geen ster, want hij geeft zelf geen licht. Vesta werd de eerste jaren na zijn ontdekking planeet genoemd. Toen er later nog veel meer van dit soort objecten werden gevonden, werd het woord planetoïde gebruikt. Dit betekent: 'planeetje'. Dus dit is het juiste woord.

Vesta is de helderste planetoïde. Zijn baan in de planetoïdengordel is een stabiele baan. Daardoor is er geen kans dat hij op Aarde zal vallen.

Wel is er een miljard jaar geleden een hevige botsing geweest, waardoor Vesta zo'n 2 triljoen kilogram aan materie verloor. Sommige brokstukken zijn zelf planetoïden geworden, en sommige brokstukjes zijn na een lange tocht op Aarde gevallen.