Waarom was de oerknal geen zwart gat?

Ik heb bij de onderwerpen van astronomie/kosmologie vaak van de oerknal gehoord en vaak van een zwart gat. En er vaak over gelezen. Allen wat ik maar niet begrijpen kan is waarom de oerknal niet in een zwart gat is veranderd. Ik bedoel meer van vlak voor de expansie was het volgens mij dat alle materie van wat wij hebben in ons universum op een punt samen moest zijn gekomen. En dat die punt een ongelofelijke tot oneindige hoge dichtheid moest hebben gehad.
Maar als je allen massa van de aarde samenperst tot een knikker (ongeveer) dan wordt dat een zwart gat. En ze (de wetenschappers) beweren dat die punt nog kleiner was met natuurlijk een nog veel grotere dichtheid. Waarom is dat dan geen zwart gat geworden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een zwart gat is een plek *in* de ruimte waarbinnen heel veel materie is samengeperst.

De oerknal *was* de ruimte.

Zoals jij het beschrijft, vond de oerknal plaats *in* de ruimte, en vlogen de brokstukken *door* de ruimte weg van het punt van de explosie. Je zou theoretisch van een afstandje hebben kunnen toekijken.

Dat beeld is verkeerd.

Bij de oerknal *ontstond* de ruimte. Er was dan ook geen explosie *in* de ruimte; de ruimte zelf ontstond, met alle materie en energie die er nu nog steeds zijn.

Er was geen explosie. Er vlogen geen brokstukken weg *door* de ruimte.

In werkelijkheid werd de ruimte zelf groter. De materie bleef op zijn plek in de ruimte, de ruimte zelf dijde uit.

Dat zien we nu nog steeds. Als we nu zeggen dat een sterrenstelsel zich van ons verwijdert, betekent dat niet dat dat sterrenstelsel van ons wegvliegt. Het sterrenstelsel staat stil. Maar de ruimte zelf wordt groter, en daardoor neemt toch de afstand toe.

Vergelijk het met een ballon. Blaas die een klein beetje op en zet twee stippen op de ballon. Die stippen staan stil, ze bewegen niet.

Als je nu de ballon opblaast, wordt de afstand tussen de stippen groter. Dat komt niet doordat de stippen zich over de ballon van elkaar af bewegen, maar doordat de ballon zelf groter wordt.

Vervang 'stippen' door 'sterrenstelsels', en 'ballon' door 'ruimte', en je ziet wat ik bedoel.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Zoals jij het beschrijft, vond de oerknal plaats *in* de ruimte, en vlogen de brokstukken *door* de ruimte weg van het punt van de explosie. Je zou theoretisch van een afstandje hebben kunnen toekijken." Dat is niet wat ik uit zijn verhaal opmaak.
Hij wil, dacht ik, de eigenschappen (zoals dichtheid) van een zwart gat {waar veel energie in verhouding dicht op elkaar zit} vergelijken met die van de toestand vlak voor de big bang {waar ook veel energie dicht op elkaar zit - al is het hier moeilijk zo niet onmogelijk om dat te beschrijven want er is geen vergelijk daar'buiten'}.
Cryofiel
12 jaar geleden
In die zin kun je het jonge heelal een zwart gat noemen. Het huidige heelal trouwens ook: alles wat erin zit, kan er nooit uit.

Andere antwoorden (4)

Goede vraag. Volgens de oerknal theorie is het heelal begonnen in een singulariteit. Een oneindig klein punt dat we in het huidige universum kennen als een zwart gat. Er is, om de zwaartekracht tegen te werken, (let wel, heel simpel gezegd) heel veel energie nodig geweest. Een belachelijke grote van 9.5 x 10 tot de 53ste Megaton aan TNT.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van zowel een zwart gat als de toestand van ons heelal aan het begin van zijn bestaan (als je daar van mag spreken) kan gesteld worden dat de dichtheid NIET oneindig is. Zo verlaat er bij een zwart gat straling (= energie = materie) aan de polen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Vraagje: over welke straling heb je het bij een zwart gat? Ik ken de Hawking-straling. Die treedt echter overal rond de horizon op, niet alleen aan de polen. Ik ken ook de jets. Die treden aan de polen op. Die jets verlaten echter niet het zwarte gat zelf, maar worden gevormd door *bijna* ingevangen materie waarvan een deel niet het zwarte gat in wordt gezogen, maar via de jets naar buiten wordt gestuurd.
Een zwart gat is een ''zuigmachine'' De oerknal is het ''bestaan'' van het heelal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een zwart gat onstaat door als een grote ster 'sterft'
De oerknal heeft ook de sterren laten onstaan een oerknal is geen ster dus ook geen zwart gat