kan een vallende ster op je hoofd vallen?

en wat zou je er dan aan overhouden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Ja, dat kan.

Een vallende ster is een stukje puin of gruis uit de ruimte. Dat vliegt daar rond met een snelheid van duizenden kilometers per uur - zelfs tienduizend tot honderdduizend kilometer per uur is heel normaal.

Als zo'n stukje gruis in onze atmosfeer terechtkomt, wordt het door de wrijving gloeiend heet. Daardoor gaatt dat stukje gruis, en de lucht eromheen, licht geven. Wij zien dat als een vallende ster.

De meeste stukjes gruis zijn zo klein (paar mm), dat ze door die hitte verdampen en/of verbranden. Er komt dan niets op de grond terecht.

Soms komt er een groter stuk gruis naar beneden. Als het groot genoeg is, zal het slechts gedeeltelijk verdampen/verbranden. Een deel valt dan op de grond. Dat noemen we dan een meteoriet.

Er zijn veel meteorieten gevonden, op alle plekken ter wereld. Er zijn ook gevallen bekend van meteorieten die door een dak zijn gevallen, of door een auto. Er is zelfs een vermoeden dat een vliegtuig door een meteoriet is geraakt en daardoor neerstortte (hoeveel pech kun je hebben).

Wat er met je gebeurt als je door zo'n meteoriet wordt getroffen, hangt ervan af hoe groot het resterende brokstuk is. Is er nog een paar mm over, dan voel je het misschien niet eens. Is er een stuk ter grootte van een voetbal over, dan overleef je het niet.

Alles ertussenin is ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja dat kan.

Een vallende ster is een stukje steen uit de ruimte. Deze stukjes steen vallen soms in / door onze atmosfeer heen. Door de wrijving met de atmospheer wordt het heet en verbrand [gedeeltelijk] Dit veroorzaakt de sporen die je in de hemel ziet.

Als het steentje niet geheel verbrand, dan kan dat op je kop terecht komen. Voor zover ik na kan gaan ligt de snelheid bij inslag tussen de 40 en 100km / u. Dat zijn serieuze snelheden en ik vrees dat je het risico op een gat in je kop loopt.

De aarde loopt regelmatig door hele wolken ruimte stof waardoor complete meteoren regens ontstaan. Bekende meteorenzwermen zijn onder meer de Perseïden, Leoniden, Geminiden, Draconiden en Quadrantiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteraard kan dat, al is de kans redelijk klein.

Tot nog toe zijn er een paar gevallen bekend van personen die geraakt zijn door meteorieten ("vallende ster" die niet opbrand in de atmosfeer, maar de aarde berreikt), en beide hebben het overleefd. Al waren deze impactevents in de arm, en de hand. De schedel is redelijk kwetsbaar, dus de kans is groot dat een val op het hoofd dodelijk zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.telegraaf.nl/buitenland/4144876/__Jongen_geraakt_door_meteoriet__.html

Een jongen die is geraakt door een "vallende ster" niet op zijn hoofd, maar op zijn hand!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Leuk artikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gevonden, +1
Ja dat kan,

In de link zie je hoe een sterretje op/om een hoofd valt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb even smakelijk gelachen +1 vanwege de humor