Ja hoor, waarom niet?

Een zwart gat is "heel gewoon" een verzameling materie. Het enige bijzondere eraan is dat de zwaartekracht zo gigantisch groot is, dat niets kan ontsnappen - zelfs licht niet.

Als een zwart gat niets kan opzuigen, blijft het dus gewoon bestaan. Net zoals de aarde en de maan (ook gewoon verzamelingen materie) gewoon blijven bestaan, ook als er vanuit de ruimte niets naartoe valt.

Toegevoegd na 40 minuten:

Het is overigens een misverstand dat een zwart gat altijd uit supersterk opeengepakte materie moet bestaan.

Een zwart gat kan zelfs zo "licht en luchtig" dat het met gemak zou blijven drijven op water - tenminste, puur naar het soortelijk gewicht gekeken. In werkelijkheid lukt dat natuurlijk niet omdat het zwarte gat het water waar het op drijft meteen zou opzuigen.

Stel dat we een methode zouden hebben om het hele zonnestelsel, dus tot aan de baan van Neptunus, te vullen met gewone aardse lucht met een druk van 1 atmosfeer. Waarbij we dus voorkomen dat die lucht zich in het midden samentrekt. De zon en alle planeten halen we voor het gemak even weg.

We hebben dan dus een gigantisch grote bol lucht.

Die bol zou een zwart gat worden. Een enorm zwart gat, maar met een zeer lage dichtheid: de dichtheid van gewone lucht op zeeniveau.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je gedachtenexperiment volgen. De lucht zal wel imploderen; waarbij de waarnemer op afstand misschien niets merkt.
Massa heeft de eigenschap een andere massa aan te trekken. Dus alle luchtdeeltjes trekken elkaar aan, totdat het een punt wordt. Er is geen kracht (zwakke kracht, sterke kracht, elektromagnetisch kracht) die daartegen opgewassen is. De temperatuur kan oneindig hoog zijn. De uitgezonden warmtefotonen komen immers toch weer terug. De ideale warmteisolatie!
Cryofiel
12 jaar geleden
Het hele idee is, dat die enorme bel lucht al een zwart gat is VOORDAT de lucht eventueel implodeert.
Ja dat kan een zwartgat is gewoon een plek in het heelal waar het zo koud is dat alles verdwijnt als het weer warm wordt komt alles weer tevoorschijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
?? juist ja..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee joh, is onzin
-Een zwart gat blijft bestaan met alle materie die hij heeft kunnen opslorpen.
-Wanneer een ster implodeert (als de zwaartekracht genoeg is) wordt de kern voldoende samengedrukt om een zwart gat te vormen.
-De massa van de kern veranderd niet. Dus naarmate de kern kleiner wordt, wordt deze ook compacter, waardoor de zwaartekracht aan het oppervlak steeds sterker wordt.
-In principe kan alles een zwart gat worden, als je het maar hard genoeg samendrukt.
-Schetsmatig voorbeeld:
Als je de aarde met zijn massa in een zwart gat kon veranderen, wordt deze samengeperst tot de grootte van een knikker.
-Afhankelijk van de dichtheid kan een zwart gat ter grootte van een zandkorrel veel meer gaan wegen dan een grote vrachtwagen met zand.
-Ik zie zelfs de theoretische mogelijkheid niet zitten van de aarde geperst tot een knikker, (gewicht 59.000.000.000.000.000.000.000.000 kg), deze op water te laten drijven.
-We hebben het hier over samengeperste materie met z'n massa en niet over een ballonnetje dat danst in de wind.

Toegevoegd na 12 uur:
Aanvulling op een luchtig gesprek:
-Een zwart gat is geen gat, maar een hemellichaam wat bestaat uit preonen.
-Als alle ruimten in het atoom verdwijnt, krijg je een neutronenster dat nog lang niet een zwart gat is.
-De lucht bijvoorbeeld, bestaat uit moleculen, die op hun beurt gesplitst weer bestaat uit atomen, protonen, neutronen, elektronen, quarks.
-Enorme reacties van hemellichamen kunnen zelfs de quarks laten opbreken in preonen die mega-zwaar zijn.
-Door verklontering van preonen, krijg je een hemellichaam dat zó zwaar is, dat het alles aantrekt en er niets meer kan ontsnappen van de preonenbal; ook geen licht.
-Dus je ziet niets en lijkt het of alles in het niets verdwijnt. We zien alleen maar een zwarte plek.
-Het ruimtelijk gebied dat zich tussen de singulariteit en de event horizon bevindt is geen leegte, maar bevat materie die in het zwarte gat aan het vallen is.
-Gaandeweg wordt de materie uit elkaar getrokken om dan te verdwijnen in de singulariteit, om haar massa daaraan toe te voegen.
-Dit alles is geen gebakken lucht en het zwarte gat blijft als hemellichaam bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Als je de aarde tot zwart gat maakt, heeft het resulterende zwarte gat inderdaad een gigantische dichtheid. Dat zal nooit kunnen drijven (nog afgezien van het feit dat het het water zou opzuigen). Maar: hoe groter het zwarte gat, hoe lager de dichtheid. Vandaar dat ik zo'n gigantisch volume nodig had voor mijn voorbeeld: het hele zonnestelsel, tot aan de baan van Neptunus - en dan niet plat zoals het echte zonnestelsel, maar een *bol* van die afmeting. Die hele gigantische bol vul je met gewone aardse lucht, met dezelfde dichtheid als op zeeniveau (dat kan praktisch gezien niet, maar goed, dit is toch maar een gedachtenexperiment). De bol lucht is dan echt gigantisch groot: de doorsnede is maar liefst 9 MILJARD kilometer! Licht heeft maar liefst acht uur nodig om daar doorheen te reizen! Goed, die bol wordt dus *ogenblikkelijk* een zwart gat. Samenpersen is niet nodig, instorten is niet nodig. Die bol lucht IS een zwart gat. We hebben dan dus een zwart gat met dezelfde dichtheid als lucht.