kan een zwart gat ontstaan in een planeet?

dat vraag ik me af want er zijn wel filmpjes van maar kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is wel degelijk mogelijk, maar alleen op nano niveau. Het wordt ook al gerealiseerd in bijvoorbeeld CERN in zwitserland. Belangrijk om te weten is dat een zwart gat niet letterlijk een gat is. Maar dat het zo genoemd wordt omdat licht er niet aan kan ontsnappen. Het is een "ster" met een doorsnede van een +- 1000 kilometer en een massa groter dan meerdere zon massa's. Hierdoor is de zwaartekracht ontzettend groot en kan het licht niet ontsnappen. Mocht zo'n groot zwart gat op aarde ontstaan zou het de aarde binnen microseconden verzwelgen in zijn massa en zou jijzelf tot atoombasis afgebroken worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een zwart gat ontstaat als een zeer zware ster aan het einde van zijn leven instort. Een planeet kan per definitie niet zwaar genoeg zijn om een zwart gat te veroorzaken. Het ontstaan van een zwart gat in een planeet zou dus perfect onmogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is onmogelijk, daar zijn planeten te licht voor. Er is namelijk ongeveer vier zonnemassa's voor nodig om een zwart gat te creeren. Dus zelfs onze zon kan geen zwartgat worden.