hoe ziet de aarde eruit gezien vanaf de maan, bij een volledige maansverduistering?

Is daar een foto van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De aarde staat precies midden tussen de zon en de maan. Voor de maan is het dus een volledige zonsverduistering.

Je ziet de aarde als een donker vlak met een rode rand er langs, want je ziet alle zonsopkomsten en zonsondergangen die op dat moment bezig zijn, tegelijkertijd. Op de aarde zelf (het donkere vlak) zul je waarschijnlijk wel lichtjes de continenten en de verlichting op de continenten kunnen zien.

Het ziet er waarschijnlijk heel spectaculair uit, maar we hebben er geen beelden van. Onderstaand is een 'artist impression'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Yep. En: tijdens een maansverduistering is de maan rood, vanwege die rode ring rond de aarde. De rode volle maan weerkaatst wat licht naar de nachtkant van de aarde, dus die is vanaf de maan inderdaad een beetje zichtbaar.
rose
12 jaar geleden
Ik ben niet heel erg ingewerkt in de astronomie, is het vanzelfsprekend dat én de schaduw van de aarde op de maan precies zo groot is als de maanschijf bij een maansverduistering én de maanschijf even groot is als de zonneschijf bij een zonsverduistering? Of is dit meer een vraag voor het forum en niet voor een reactie?
Cryofiel
12 jaar geleden
De aarde is groter dan de maan (absolute afmeting). Als je op de aarde staat en je kijkt naar de maan, dan is de maan ongeveer even groot als de zon (geziene afmeting). Soms wat groter, soms wat kleiner, maar het scheelt nooit veel. Bovenstaande twee dingen samen genomen impliceren dat, als je op de maan staat en naar de aarde kijkt, de aarde groter moet zijn dan de zon (geziene afmeting). -- Je kunt het ook anders zeggen. De maan past altijd helemaal in de schaduw van de aarde. De aarde past nooit helemaal in de schaduw van de maan, omdat de maan kleiner is, en dus de schaduw die de maan op de aarde werpt kleiner is dan de schaduw die de aarde op de maan werpt. Daarom moesten we in 1999 naar Noord-Frankrijk om een totale zonsverduistering te zien. In Nederland en in Zuid-Frankrijk zaten we alweer buiten de schaduw van de maan, dus daar zagen we maar een gedeeltelijke zonsverduistering. Zie bijvoorbeeld http://www.sciencephotogallery.com/north_america_from_space/print/1102028.html voor een echte foto van de schaduw van de maan op de aarde.
rose
12 jaar geleden
Ik had de maansverduistering (of liever gezegd een plaatje daarvan) slechts uit een ooghoek gezien en was in de veronderstelling dat de aardschaduw precies groot genoeg was voor de maan. Dat blijkt dus niet zo te zijn. Dit is theoretisch niet onmogelijk meen ik, met de juiste verhoudingen is het toch denkbaar dat een maan als die tussen ster en planeet staat precies de zon afdekt (zoals onze maan doet) en ook, wanneer de andere situatie zich voordoet, dat de planeet tussen maan en ster staat, de schaduw van de planeet precies groot genoeg is voor de maan (maan hier als satelliet). Als de afstand tot de ster, de afstand tussen planeet en maan en de respectievelijke groottes goed gekozen worden, moet dat kunnen.

Andere antwoorden (2)

Bij een volledige maansverduistering staat de aarde tussen de zon en de maan. Er valt dus alleen licht op het deel van de aarde wat niet door de maan wordt gezien. Je ziet dus geen aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je ziet de aarde wel. De zon is groter dan de aarde dus je zal de zon zien met daarvoor de zwarte aarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hm ja nu je het zo omschrijft.. Klinkt beter. Mijn fout!
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, dat klopt niet. De zon is ook groter dan de maan. Toch zag ik de zon niet meer, toen de maan in augustus 1999 precies tussen de zon en de aarde in schoof. De aarde is groter dan de maan. Dus als de (kleinere) maan al in staat is de zon volledig af te dekken, is de (grotere) aarde dat zéker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovendien is er ook het licht van grote steden en dergelijke....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals bij de afbeelding van stippel. Dat bedoelde ik
De aarde is dan zwart, je zult ze dus niet zien omdat de aarde tussen de zon en de maan staat.
Om een volledige maansverduistering te creeren moet de aarde tussen de zon en de maan staan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Er is geen foto van omdat er niemand op de maan was om een foto te nemen toen er een maansverduistering was.