Turkije ligt inderdaad zuidelijker, waardoor de zonsondergang (en zonsopgang) abrupter is.

Daarnaast is het zo dat Nederland relatief behoorlijk aan de west-kant van onze tijdzone ligt (Central European Time). Hierdoor is het relatief laat donker. Zo is het in Polen (ook CET) al een half uur of drie kwartier eerder donker dan hier. Ben in het westelijke puntje van Spanje (Santiago de Compostela bijvoorbeeld, ook CET) is het juist veel later donker dan bij ons. Als je goed op het plaatje kijkt, kun je zien dat Spanje eigenlijk de BST tijdzone zou moeten hebben om synchroon met de zon te lopen.

De meeste toeristische Turkse plaatsen liggen meer in het midden cq oostelijke kant van de tijdzone (East European Time). Het is daardoor dus ook vroeger donker.

Daar komt nog bij dat Nederland erg vlak is en we daarom lang kunnen genieten van de schemering. In Turkije kan het zijn dat de zon achter een berg verdwijnt, waardoor de zonsondergang vroeger lijkt en ook abrupter overkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (5)

Turkije ligt veel zuidelijker. Hiedrdoor is er minder variatie in de tijdstippen van opkomst en ondergang. Helemaal op de noordpool gaat de zon soms weken niet onder. En bij de evenaar gaat de zon elke dag om 6 uur op en onder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe dichter je bij de evenaar komt, hoe steiler de zon naar de horizon zakt.
Daardoor is de zonsondergang daar veel abrupter dan op plaatsen die verder van de evenaar liggen.
Het wordt daardoor veel sneller donker.
De zonsopkomst gaat ook onder een steilere hoek zodat het ook sneller licht wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als aanvulling op de vorige antwoorden ,
Turkije ligt niet alleen veel zuidelijker maar ook verder naar het oosten ,en aangezien de zon opkomt in het oosten en ondergaat in het westen is het duidelijk dat de zon eerder opkomt ,nog afgezien van het tijdsverschil ,maar eveneens eerder ondergaat ,verder is het inderdaad zo dat hoe dichter bij de evenaar hoe korter de schemering ,dit omdat de zon een kleiner oppervlakte bestrijkt hij staat immers veel rechter op de aarde .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goede reactie!
Dat heeft met de evenaar en aardbol te maken. Pak maar eens een aardbol. Als je nu kijkt naar Nederland dan zie je dat die veel noordelijker ligt en meer op de bollen kant ligt. Landen als midden Amerika, midden Afrika en midden Azie liggen op de dikste rand. Op Bali is het bijvoorbeeld binnen 5 minuten donker. Ik dacht al om 17.30, elke dag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat het in Turkije vroeger donker is vergeleken met Nederland is maar een halve waarheid.
Hoe meer Noordelijk men gaat : hoe langer de dag : In de LENTE naar ZOMER . Turkije ligt Zuidelijker : dus de dagen lijken korter.
Maar het omgekeerde is ook waar : in de HERFST naar WINTER ....is het zgn. Poolnacht . Hoe Noordelijker hoe korter de dag . In die periode zal de dag juist langer lijken in Turkije.
Turkije op zich is evenwel ook nog onder invloed van uurschommelingen van lengte dag-nacht per seizoen.
Om ongeveer gelijke nachten te hebben moet je naar de evenaarsgebieden.
In Gambia is het bv. om 8 uur 's avonds al heel donker ...en dat gedurende het ganse jaar.