"Voyager 1 is het verst van de zon verwijderde, door mensen gemaakte object. Op 12 augustus 2006 overschreed Voyager 1 de grens van 100 AE. Eind juli 2010 was de Voyager 1 reeds 113 AE (=1.54×1010km) van ons verwijderd, ofwel 0,002 lichtjaar (ter vergelijking: de dichtstbijzijnde ster is 4,2 lichtjaar verwijderd). De snelheid bedraagt op dit moment 17,07 km/s, of 61.452 kilometer per uur, dan wel 3,6 AE per jaar. Op 14 december 2010 werd bekend gemaakt door de NASA dat de Voyager 1 de interstellaire ruimte heeft betreden." ~ Wikipedia

Het doel van Voyager 1 is het bestuderen van het buitenste van ons zonnestelsel en daarna de interstellaire ruimte.