Ik denk dat je het hebt over kunstmatige satellieten, en niet over hemellichamen (de aarde is tenslotte een satelliet van de zon...).

De kleinste satellieten worden vaak microsatellieten genoemd - soms ook wel nano- of picosatellieten. Die zijn ongeveer een decimeter groot.

Normale satellieten, die bijvoorbeeld aardonderzoek doen, of GPS-signalen versturen, hebben het formaat van het kleinste bestelbusje dat je op de weg ziet rondrijden, tot aan het formaat van een klein vrachtwagentje. Er zitten dan wel vele meters, tot soms zelfs tientallen meters, aan zonnepanelen aan vast. Die zaten tijdens de lancering ingeklapt en zijn pas in de ruimte uitgeklapt.

Dan is er nog het ISS, het International Space Station, dat uit diverse onderdelen is samengesteld. Het geheel is vele tientallen meters groot.

Toegevoegd na 1 minuut:

Ik heb het even opgezocht: het ISS is ongeveer 50 bij 110 meter groot.

Toegevoegd na 11 minuten:

Op het plaatje een wetenschappelijke satelliet (Herschel) tijdens de testen bij ESA.

Foto credit: ESA, http://www.esa.int/

(Volgens de copyright notice op de ESA-site mag ik deze foto hier publiceren op voorwaarde dat ik bovenstaande bronvermelding opneem.)
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt deze informatie was prima.

Andere antwoorden (2)

Een satelliet is een voorwerp dat rond een hemellichaam draait.
Zo is ook de maan is een satelliet van de aarde.
Kunstmatige satellieten kunnen allerlei formaten hebben, de grootste hebben het formaat van een stevige bestelauto, het formaat wordt beperkt door het transportmiddel dat gebruikt is om hem in een baan om de aarde te brengen.

Gr. Koos
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de maan is helemaal geen satelliet ben je helemaal achterlijk ofzo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal achterlijk ben ik niet, misschien maar een beetje ;-).
Volgens de definitie is de maan echt een satelliet van de aarde, net zoals de aarde dan weer een satelliet van de zon is zoals cryofiel hieronder ook al stelt.
Een Duitse woord hiervoor is trouwens Trabant, hetgeen begeleider betekent, verwant met ons "trawant".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duitse = Duits, sorry voor typo
ISS is 52 bij 92.7 maar das ook een van de grootste volgesmij