De berekende levensduur van een ster als de zon is 10 miljard jaar. Onze zon is nu zo'n 4,5 miljard jaar oud. Dus de zon heeft nog zo'n 5,5 miljard jaar te gaan.

De zon warm geleidelijk steeds meer op, en zal uiteindelijk ook zeer groot worden. Bij deze groei zal ze ook wat planeten kunnen opslokken. Ze word op gegeven moment een zogenoemde ''rode reus'' worden, een status waarin de laatste brandbare stoffen opbranden, en daarna word een een gloeiende ''planeet'', een zogenaamde ''witte dwerg''. Deze zal in verloop van tijd afkoelen en doven en dan word het een ''zwarte dwerg''.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Onze zon gaat binnen 5 miljard jaar dood.Eerst slokt hij alle planeten op dan stoot hij al zijn gassen uit tot er een witte dwerg van over blijft. Al die gassen gaan dan de ruimte in.