Schijnt de zon in Antarctica vanuit het Noorden?

Bij ons schijnt hij dus vanuit zuidelijke richting vanuit de lucht.
Hoe zit dat vanaf de andere kant van de wereld?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Inderdaad, wat je zegt is correct, een ander grappig verschijnsel is dat je de zon van rechts naar links over de horizon zal zien gaan.
Ook is het zo dat de schijngestalten van de maan andersom lijken te verlopen:
Nieuwe maan = niks
Eerste kwartier = (
Volle maan = O
Laatste kwartier = )
Als je een beetje ruimtelijk inzicht heb begrijp je hoe dat komt.

Gr. Koos

Toegevoegd na 14 uur:
heb=hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ja hoor zo gauw je de evenaar over bent, schijnt het zonnetje in het noorden en dat is in het begin een hele vreemde gewaarwording.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
itsme
12 jaar geleden
tussen de keerkringen is het nog anders... dan is het afhankelijk van de periode in het jaar of de zon noordelijk of zuidelijk (of recht boven je) passeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank voor je aanvulling.
Echt compleet rationeel bekeken schijnt de zon steeds vanuit hetzelfde punt, het zijn wij (de aarde) die rond haar as en de zon draait.