Wanneer is een hemellichaam een ster? Een goede definitie?

Voor planeten zijn er duidelijk definities, maar ik kan zo gauw geen goede heldere definitie vinden voor een ster.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Een ster is een bolvormig hemellichaam, bestaande uit lichtgevend plasma. (van wikipedia)

Oftewel een hemellichaam is pas een ster als het licht uitstraalt. Dat denk ik tenminste.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar dat is niet genoeg. Er moet kernfusie van waterstof naar helium in de kern plaatsvinden.
Een ster moet bolvormig en gasvormig zijn. Het moet licht, warmte en andere straling uitstralen en voornamelijk uit waterstof en helium bestaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een ster is een gaswolk in de ruimte met speciale eigenschappen:
- de zwaartekracht trekt het gas samen tot een bol
- de temperatuur is voldoende hoog en er is voldoende gas(dichtheid) dat er kernfusie ontstaat en blijft bestaan.

De eis van kernfusie is essentieel. Dit kan alleen als er voldoende massa/dichtheid is. Je hebt namelijk heel veel gaswolken die door de compressie een klein beetje warm worden maar zo nog geen sterren zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je heb je al, maar een bruine dwerg dan? Dat is een ster zonder kernfusie?