Als ik door de ruimte reis, met de snelheid van het licht en ik zet mijn koplampen aan, voer ik dan de lichtsnelheid op b.v.2x?

Ikbedoel is dat net zo iets als je iets uit een rijdende auto gooit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2K

Antwoorden (11)

licht gaat niet sneller dan z'n maximale snelheid. Waarschijnlijk zal het niet stralen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee, licht heeft altijd dezelfde snelheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is x 3,14572230771. Je zat aardig in de buurt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, licht kan niet sneller dan de snelheid van het licht.

Zelfde als je 100km per uur rijdt, en een autotje uit het raam gooit die ook 100 km per uur rijdt, die blijft 100 km per uur rijden en dus geen 200
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het slaat alleen nergens op. Licht gedraagt zich heel anders dan een auto. Als er twee auto's op de weg rijden, A met 100 en B met 120 km/h, dan lijkt het vanuit auto A alsof B met 20 km/h rijdt. Bij licht is dat niet zo. Zowel A als B ziet het licht, waar ook vandaan, met dezelfde snelheid van 300.000 km/s reizen.
wat een domme vraag en hij is al een keer gesteld
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Licht word afgevuurd met lichtsnelheid. Zolang er niets is om dat te remmen, zal het dus op lichtsnelheid + jou snelheid voort gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, het zal op de lichtsnelheid verder gaan, NIET op de lichtsnelheid PLUS nog iets. Dat is de kern van de relativiteitstheorie van Einstein.
Het antwoord is nee.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vooralsnog wordt er door wetenschappers aangenomen dat niets sneller dan het licht kan reizen. Ook het licht niet. Leuke theorie is wel de wormhole theorie waarbij het licht wel een snellere route zou kunnen nemen maar dit is nu niet relevant.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, zodra snelheden in de buurt komen van de lichtsnelheid kan je ze niet zomaar optellen.
Dat de lichtsnelheid nooit overschreden kan worden is experimenteel gemeten. De speciale relativiteitstheorie van Einstein geeft een beschrijving van hoe je die snelheden dan wel moet optellen, zie linkje onder het kopje 'snelheden'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens Newton natuurkunde zou je verwachten dat de uiteindelijke snelheid een optelsom is. Einstein bewees echter dat niet helemaal zo is.
De wetten van Maxwell bewezen dat de snelheid van het licht in een vacuüm alleen afhankelijk is van de elektrische permittiviteit van het vacuüm (elektrische constante) en magnetische permeabiliteit van het vacuüm. In de 19e eeuw was men er overigens al achter dat de lichtsnelheid niet afhankelijk was van de bron maar men wist toen nog niet waarom.
Einstein’s beroemde speciale relativiteit theorie gaat eigenlijk maar van 1 basis standpunt uit: De natuurwetten zijn altijd hetzelfde ongeacht van welk standpunt ik daar naar kijk. (en inderdaad: de natuurwetten veranderen niet spontaan als je op je hoofd gaat staan of in een trein gaat zitten bv.)

Welnu: als de natuurwetten die je ziet hetzelfde blijven en de lichtsnelheid alleen afhankelijk is 2 eigenschappen van het medium en niks met de bron snelheid van doen hebben dan betekend dat dus dat als je in een supersnel ruimteschip zit je al het licht dat van je af gaat met 300000 km/s van je af ziet gaan, dat licht dat je van achter raakt jouw nog steeds met diezelfde snelheid raakt en dat iemand die stilstaat nog steeds diezelfde lichtstralen met dezelfde snelheid ziet. Het maakt ook dat een object nooit met de lichtsnelheid kan reizen (omdat de lichtstraal dan ten opzichte van de bron niet zou bewegen en en wetten van Maxwell hadden al bewezen dat het dat wel doet).

Wat gebeurt bij zulke snelheden is dat er een tijdsverschil ontstaat tussen het supersnelle ruimteschip en de gene die stil staat. In eerste instantie duikt dit effect op wanneer je gaat rekenen aan die effecten maar dit verschil is niet alleen een wiskundig effect maar treed daadwerkelijk op en is in experimenten inmiddels bewezen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je zal dezelfde snelheid handhaven. Je koplampen zullen vanaf dat punt gewoon licht uitstralen met vanaf dat punt genomen z'n eigen lichtsnelheid.

Als je immers op een zeilboot zit en je blaast met een ventilator wind in de zeilen, ga je ook niet sneller. Het levert je niets op.