Beweging kost energie. Waar komt de energie vandaan voor het draaien van zonnen en planeten in de ruimte? Ze leven tenslotte niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een heleboel planeten en sterren gaan ook nog steeds voort door de "oerknal". Ze kunnen in principe blijven gaan omdat er geen weerstand is in de ruimte.
Zoals hierboven al aangegeven kunnen ze wel van baan veranderen door bepaalde aantrekkingskrachten, magnetische velden. Ook kunnen ze van baan wisselen door botsingen met andere planeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zwaartekracht. Sterren ontstaan in dichte nevels bestaande uit gas (voornamelijk waterstof en helium) verrijkt met zwaardere elementen afkomstig van supernova's (ontplofte sterren) uit het verleden. Hier en daar klontert die materie en onstaan verdichtingen met meer massa dan de omgeving die door zwaartekracht andere materie gaat aanzuigen. Dat valt niet recht naar die verdichting toe maar gaat net als water in een afvoerputje kolken en spiraliseert als het ware naar de ster in wording. Die toestromende materie vormt een draaiende afgeplatte schijf ( een z.g. accretieschijf) waar ook weer verdichtingen optreden waaruit planeten ontstaan. Die planeten krijgen hetzelfde draaimoment mee als de schijf waaruit ze ontstaan. Door onderlinge botsingen kan die draairichting verstoren. Zo staat de aarde ruim 20 graden uit het lood en is Uranus zelfs helemaal gekanteld.